måndag 26 maj 2008

Stark utveckling!
Är det inte på världens börser. Det enda som fortfarande håller sig hyggligt är latinamerika. Så det blir att jobba på ett tag till. Läste om någon snubbe vars mål var att bli ekonomiskt oberoende före han var trettio. Å vad ska han göra sen då? Träna hund kanske...


Följer upp gårdagens tråd om att reklamera hunden. Har tyvärr inte hunnit med det och lika bra är väl det eftersom jag faktiskt är hyggligt nöjd med lill-fräs idag. Återkommer med detta om en liten stund.

Har roat mig med att tvättat av norrsidan av förrådet, nej förlåt, garaget. Fast det förstnämnda stämmer nog bättre överens med verkligheten. Måste måla och innan man kan göra det så måste ju mossan bort. Under tiden som detta urtråkiga arbete utfördes så fick hundarna sitta och titta på. Det var lugnt en god stund men sedan började buset. Lyckades fånga en del på telefonvideo, så det är bara att hålla tillgodo. Nicki är rätt rolig då hon leker, ena stunden trycker hon ned Tessan för att i nästa låta Tessan bestämma. Hon är att bra go den gamle...



Fick naturligtvis mer ont i axeln av arbetet men det blev ändock klart. Efter några piller åkte jag upp till brukshundklubben fast det inte var något möte för dagen... Detta hör inte till det vanliga. Tänkte träna Tessan lite extra bara för att sätta lite press på omgivningen. Om ett par månader kan man ju starta i lydnad som sagt. Fortsatte på den inslagna linjen med att låta Tessan bjuda på olika beteende. Efter det första klicken kommer det flera andra i rask följd. Vi har stiliga sitt på 20 meters håll, läggande på 30 meters håll och att komma in och sitta korrekt vid sidan. Det går så lätt att jag nästan blir brydd. Har för mig att jag nämnt vad som händer vid matskålen avseende beskrivna beteenden. Det mest märkliga var att jag provade kommandon på de olika beteendena efter en stund och detta sorterade hon rätt. Beakta att hon aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, lagt sig utan hjälp vid matskålen - därför blir jag förvånad över att hon direkt fixar detta på långt avstång och omedelbart då jag säger ligg. Hängde du med? Först lade hon sig självmant, klick och en kastad godis, en gång till samma sak, därefter ett kommando och direkt ett perfekt utförande på lång håll. Behöver nog inte känna någon oro för fjärren!

Som vanligt en lång promenad på kvällen med Tessan, bara lite oense om vad man får och inte får respektive vad man ska och inte ska. Det går framåt även här...

Är det skoj eller?

När man är ute och går är det lätt att tankarna far iväg. Hamnade i Danmark faktiskt, tänk en weekend på något trevligt ställe med en pilsner eller en god flaska vin och något gott till detta typ grovråg med räkost eller kanske något ännu bättre. Det vore inte helt fel men lite strul blir det om hundarna ska med. Bara Tessan har rätt spruta för att kunna resa. Vi får se vad man kan göra åt detta. Fast varför ska hundarna alltid vara med, man kan säkert leja ut dom, det finns säkerligen annat man kan hålla på med i så fall.

Dagens citat hämtar jag från boken jag nämnde igår. Det är på engelska och Anthony Robbis har tydligen myntat följande: "Most people say they love surprises. But only the surprices they want. Other surprices we have a tendency to call problems." Hur känner du för det?

Nattinatti, i morgon är det träning på gång, det kommer att bli tokroligt! Klappa hunden och glöm inte bort att le!

Inga kommentarer: