söndag 11 maj 2008

Bildlöst, både här och i huvudet!
Rörig dag som man inte vill uppleva igen... Här stod det en massa text som inte hade ett dugg med Tessans utveckling att göra så därför har censuren trätt in och raderat en smula.

Inte mycket till hundaktivitet idag förutom en längre morgonpromenad. Tänkte att Tessan och jag skulle kunna få lite lydnadsträning genomförd på kvällspromenaden. Någon kanske är bekant med uttrycket "åtgärder före körning"? Kommer ursprungligen från försvarsmakten och en snabb beskrivning kan vara: det som man måste göra innan man gör det. I detta fall handlade det om att ha en hund som är i rätt sinnesstämning för att vara uppmärksam och fokuserad på vad huse tänkt sig. Så var inte fallet utan det var mycket, för mycket, av allt. Kanske beroende på hur hennes dag varit - fel, det berodde på det. Att bara mycket snabbt få kissa var tredje timme hamnade inte i facket bra åtgärder före körning. Men då vet vi ju det, eller hur? Betyg för husse är en superstor nolla och Tessan får bonuspoäng för att hon försökte ända tills husse la ner den verksamheten.

Åter till gårdagen och vad som vi gjorde på söket. Undrar om man kan skriva i omvänd tidsordning, vi provar så får vi se om det är en engångsföreteelse eller om det återkommer. Vi avslutade med att lova Björnis en träningstävling nästa gång. Är han på väg ut på en riktig tävling eller smyger han bara?

Betygen var överlag bra, de flesta var nöjda med sina hundars insats. Så också jag men jag drog en halv enhet för att jag slarvade till det lite på fig 2. Ewa var inte nöjd med Viggos "spring" men vilja finns det så det räcker och blir över, härlig hund. Jag tror att han blir bra med tiden även om själva springandet faktiskt är självbelönande. Tror inte jag behöver utveckla det men det är bra att ha med sig i tanken då man studerar hur hundar faktiskt kan jobba fast kanske inte på det sätt som vi själva avser. Marias Tia gjorde ett jättebra jobb, kanonsäker och fixar tomslag. Ann-Maries Wendy fick perfekta övningar. Roligt att det fungerade så bra med godis, släng bort leksakerna... Vilket lyft det blev. Jasmines Jippie gick väl som avsett men föraren avvek för annan aktivitet så där vet vi inte riktigt vart betyget hamnade. Kvar är Lollos Jamie som återigen fungerade som det var tänkt. Eftersom jag hade förmånen att figurera för honom så var vår insats dels att stå för maten dels för att lek- och dragkamp blev som avsett, detta fungerade bra och han är på G. Och tills sist vår egen insats. Att gänget tyckte att övningen var svår fick jag bekräftat runt lägerelden (fast det var ju ingen lägereld men varmt i solen var det). Försvarade mig med att yrkesdressörer påstår att vi hobbydressörer går för långsamt fram, tyckte jag fick medhåll om detta. Hur som helst så hoppade jag över flera steg men eftersom Tessan inte vet att jag gjort det, så ordnade hon detta i alla fall, jag tror att låten som går ungefär så här "hur svårt kan det va" med LB är vår låt. Måste dock hålla lite mer koll på vinden som jag tyckte spelade mig ett spratt då jag "blundade" allt för mycket vid andra figgen. Kort om mina övningarna, dolda figuranter, lite godis som belöning, passiva, åter till husse, påvis utan hjälp, lite godis och återföring till stigen - allt detta gånger 3. På tal om självbelönande saker, men det är nog bara jag som tittar på hundarna ur det titthålet - nämligen nyfikenhet, såg det idag på Wendy och på Tessan men än så länge är det bara den sistnämnda som tydligt använder denna del i att lösa söket. Dels då hon går ut och söker sig allt längre ut, dels vid påviset. Alltså, titta på stolt hund i samband på att återfinna figuranten. Kanske något att använda för fler?

Dessutom uppmärktes hela sökrutan och det gick av bara farten. Lite var det slarvat med mittstigen men det var nog bara för att retas lite eller så kan det ha varit någon slarver som varit i farten. Att jag och andra med mig drogs med Björnis baciller från förra veckan, gjorde inte tillvaron bättre. Det var väldans jobbigt i värmen med hosta och så.

Innan dess så parkerade vi på ett gärde för att få lite skugga för de fyrbenta. Då skulle vi vara tillbaka på ruta 1 dvs. samlingen vid klubbstugan.

Detta blev inte riktigt rätt i tidsordning men så fick det bli.

I morgon är vardagen tillbaka, skönt att få jobba lite. Ska väl kunna hitta på nåt elände åt någon bara för att visa att det är måndag. Att jag nu bara sitter och ironiserar hoppas jag framgår med önskvärd tydlighet. Ska ta tag i lydnaden lite mer under veckan har jag tänkt mig. Lovade att hjälpa till med Jamies apportering. Tyckte han var på god väg men det tyckte inte Lollo, vi får se om det tidsmässigt finns utrymme för det.

I morgon ska jag på sjukgymnastik, för min attans axel som tydligen bara vägrar att bli bra. Hoppas att Elisabeth har något nytt att komma med. Är faktiskt rätt så trött på den (axeln alltså). Höll på att glömma, miljöträning för Tessan på stan. Tur att man är i K-d rätt vad det är...

Med hopp om livet, ett och annat leende ska vi nog få till under dagen!

Inga kommentarer: