måndag 5 maj 2008

Här händer det grejor!
Vill börja med att tacka för tipsen som inkommit. Alla är varmt välkomna att titta in, reagera och kommentera och jag hoppas kunna bjuda på lite matnyttigt ibland. Tyvärr var gardinen redan inhandlad sedan något år tillbaka. Denna natt var det den tvåbenta valpen som höll låda redan innan det var ljust. Den fyrbente var nog slut efter den behandlingen så hon var faktiskt tyst ända till 06:09... Är det sant eller har man börjat förvränga verkligheten? Har en notering att återkomma med då det gäller larmande. Jag kommer att försöka påvisa vad som egentligen vi utsätter våra hundar för utan att tänka oss för men jag behöver kolla upp några källor som jag för tillfället inte återfinner. Har nog inte alltid så stor ordning som man kan tro - oops!

Dagens stora händelse var ju det utlovade uppletet. Det finns delvis en video (någonstans här på bloggen tagen med en mobiltelefon) omkring detta, kommentarer omkring den senare, dels vill jag förmedla ett sätt som skulle kunna fungera för att nå resultat. Då det gäller Tessan så har jag, i och för sig, försökt att kasta bort både det ena och det andra - utan att lyckats men det har inte varit fråga om uppletande eller inriktning mot detta. Vi har alltså bara lekt fullständigt kravlöst. Den stora skillnaden idag var att jag använde självkontrollen som en del av övningen dels lade in en tidsaspekt som faktiskt är längre än det som filmen visar. Uppskattar den till omkring 1 minut. Varför är jag då så besvärlig med min hund? Vad kan jag ha för skäl? Lämna kommentarer och berätta eller gissa. Eller så får du, käre läsare, ge dig till tåls ett tag. Nu tar vi ett nytt stycke va?



Att Tessan är föremålsintresserad har vid det här laget nog lyst igenom men för att göra det lite spännande så valde jag ett föremål hon inte konfronterats med tidigare. Föremålet förpassades ett antal meter ut i terrängen i ett område vi tillsammans kontaminerat (roligt ord, ibland gör jag skäl för min utbildning) cirka 15 minuter innan. Vad har jag då att ta ställning till som dressör? Jo och nu kommer jag att vara lite elak mot vissa. Jag måste ha en plan för hur jag ska ta hand om alla de sätt som inte är önskvärda. Jag måste alltså i förväg se ett antal olika scenarier för vad som kan hända och hur jag ska kunna bemästra dom. Tufft va? Nej inte ett dyft, då min hund inte kan det vi håller på med och jag vill veta hur hon hanterar situationen. Det finns sålunda inget att bli upprörd över men en väldigt massa saker att kassera in på kontot - håller du med om detta eller? det är inte förrän långt senare då vi finslipar som man bör ha lite bättre koll på vad man håller på med.

Resultat av övningen och betyg. Vad har jag sett för positiva delar och vad har jag sett som man kanske bör hantera senare? Först så fixade hon att ha ett stort mått av självkontroll, hon var fokuserad, ett väldigt bra ord som betyder mycket för mig, på att det fanns något där ute, det fanns en bra fysik, hon kunde koppla på nosen på en gång, hon sökte upp föremålet snabbt och effektivt, hon grep föremålet direkt utan att visa någon tvekan. Detta såg du också men det enda du kommer ihåg var att hon därefter försvann med föremålet och då blundade jag... Man väljer vad man vill se och detta är ett av våra största problem då vi tränar hund. Vad ger du för betyg på Tessans arbete? Jag kan bara sätta en 10:a

Så här ledsen blir jag (se bild) när Nicki fick chansen att jobba med ett mer tävlingsinriktat upplet. Jag har sagt det förut men det kommer nu igen, hur många snart 9-åringar jobbar på max under cirka 5 minuter utan att tröttna? Hur tränar du fysik och motivation?

För övrigt så har det varit ganska lugnt under dagen. Naturligtvis har varje rastning inneburit att man har försökt att minimera antalet ting såsom tuggummi, snus, glas osv. från att hamna i hundens mage. Varit med om detta någon gång, kanske? Å, så när glömde jag att nu är fästingshalsbanden på, gillar det inte men...

I morgon har jag tänkt mig spårskogen och även en del andra aktiviteter men vi tar det nog som det kommer. Övertygad om att det blir kanonkul iaf!

Vi kommer att ha skojigt kan jag redan nu lova!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att kolla på videon det får mej att tänka till lite, när jag var den "negativa" Lollo så hade jag nog bara sett det sista, inte komma tillbaka med föremålet,jag KANSKE ska fortsätta ett tag till att se det som är bra och ta ett steg i taget.
Lollo o Jamie