söndag 4 maj 2008

En av alla dagar som både kom och gick!
Sovmorgon, vaknade inte förrän 05:09 och Tessan var faktiskt tyst, det är när hon inte piper, ända till 05:23. Fast om sanningen ska fram så var det nog hon som väckte mig. Av någon outgrundlig anledning så ska det pipas så snart det börjar bli lite ljust ut och nu är det ljust tidigt. Omedelbar morgonpromenad som avlöpte utan något speciellt att beakta - ja att hon var lika förtjust i fåglarna som i går behöver man ju inte nämna. Frukost och ett par timmars hundvila medan husse roar sig bakom tangentbordet, var det inte en svordom åt all e-post?


Att det regnat dagen innan märkte vi när vi tog en långtur, plask plask lät det på flera ställen och blöta fötter fick man på köpet. Var nog en aning disträ eftersom hundarnas koppel trasslade in sig ganska rejält åtskilliga gånger, gick nog mest och längtade tillbaka till naturupplevelserna igår. När vi kom ned till älven, vilken för övrigt i snösmältningstider blivit rejält stor, fick jag se att lill-fräs (läs Tessan) tyckte det var roligt med vatten. Måhända kanske det blir en badande hund, så blev inte fallet med gamlingen trots ihärdiga försök från min sida. Hon vågar helt enkelt inte men att bli lockad att hoppa i från en båt är helt ok. Tillbaka till Tessan, hon var faktiskt ut en bra bit flera gånger. Kanske läge att besöka en kommunal badplats innan det dyker upp en massa tvåbenta och lägger beslag på badmöjligheten.

Tessan fick vara med matte på gräsmattan en del av dagen. Mesta delen av tiden blev hon klappad av en granne och tyckte tydligen detta var perfekt. Tog med gamlingen (Nicki) ut på ett löppass. Lite kort, bara 8,5 kilometer och lite långsamt 40 minuter men det var nästan 20 grader så det fick bli lite stopp vid vattenstationerna. Under tiden ägnade sig Tessan åt att öva inför morgondagen, dvs. hon pep.

Isa på besök. Isa är lillebrors hund och om denna hund tycker Tessan. Det blir lite småstruligt då de försöker leka inomhus så det blev att separera dom. Utomhus blir det en hel del spring men tyvärr inte idag.

Efter mat får hundarna följa med till klubben. Som vanligt inte för att träna utan för något möte så det blev att snällt sitta kvar i bilen. Och efter första mötet blev det ett till av bara farten. Inte helt enkelt att vara hund i denna familj!

Då vi är åter hemma igen är det mycket larmande från hundarnas sida. Detta har jag upplevt tidigare och ska hålla lite extra kollframledes. Kan det vara så att motivationen att larma ökar efter att hunden varit i bilen i några timmar? Vet du käre läsare? Fundera på det så får jag försöka återkomma med en mer omfattande svar.

Flugor är roliga, speciellt om man heter Tessan. Tänk att en fluga kan underhålla en hund närmare en halvtimme. Hur slutar då den historien? Tessan tog paus och flugan sitter på skärmen och tar igen sig, nästa halvlek ligger snart framför oss...

Det var en kamrat, ja till och med en mycket god vän, som frågade mig om jag tränade kontaktövningar? , varför då - det hinner jag sen svarade jag. Tyckte jag såg något svart i blicken eller om det var i sinnet men ingen mer kommentar kom. Dock så funderade jag över detta och kom fram till att jag tränar som bara den utan att jag tänker på det. Matskålen! Den använder jag två gånger om dagen till att få Tessan att sitta fot, lägga sig, kontakt och att ha självkontroll. Det sistnämnda kanske det viktigaste sett ur ett allmänlydnads perspektiv. Varje pass håller en god kvalité och vi flyttar fram positioner dagligen. Snart kanske man kan gå ut och göra samma saker?

I morgon ska vi vara hemma hela dagen med lillhusse eftersom dagis är stängt. Vad blir det? Skoj naturligtvis. Tänkte också gå till gärdet och leka lite med uppletande.

Mer om detta i morgon och tills dess, glöm inte bort att tänka positivt och då blir det ju roligt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Köp mörkläggande rullgardiner! Funkar på både 2- och 4-benta valpar:-)
Ang din fundering kring larmande hundar, så har jag själv inte sett något sådant samband. Men därmed inte sagt att det INTE skulle kunna vara så...