söndag 18 maj 2008




Att påverka eller att påverkas!
Äntligen en rubrik med lite klass. Återkommer till detta lite senare.

Åter en rolig lördag. Tänk att så mycket saker kan hända på så lite tid. Det behövs bara någon månad, så kan hela världen vara annorlunda. Om vi ska betrakta detta ur Tessans och mitt perspektiv så måste jag tillstå, att utveckling varit omvälvande. Vad det gäller söket så tror jag faktiskt att det finns en stor potential i denna lilla filur. Även detta återkommer jag till, snart. Det är egentligen en dödssynd att skjuta saker framför sig men värre saker har hänt så vänta lite till...

Först måste jag börja med att korrigera en annan skribent i ett annat forum. Det var faktiskt så illa att temperaturen bara var 2 grader och ett tag var det mer snö än regn. Gillar att munhuggas lite därför min kommentar. Undrar vilket ord man ska använda istället för att munhuggas då man skriver?

Själv lyckades jag med att få sex idag. Igen! Nu känner jag min som en journalist på en kvällstidning som lyckats använda detta magiska ord i ett helt annat syfte. Det jag (kanske?) syftar på är vår turordning i sökskogen, och detta två lördagar i rad - hur sannolikt är det? Borde kanske ha köpt mig en Triss-lott på hemväg? Det är rätt bra att få "figga" ett tag innan man ska till själv. Man kan då anpassa sina egna övningar utifrån kompisarnas övningar och hundarnas hantering av de situationer som uppstår.

Vår övning för dagen var nästan identisk med den vi bestämde oss för förra veckan. Skillnaden bestod i att vi denna gång använde presseningar istället för filt och att vi kunde använda en ny manlig figurant. Ja, ny och ny, jo för Tessan var han det även om vi är bekanta sedan länge. Jag använder mig av Tessans nyfikenhet i söket, Jag vill att hon ska vara intresserad av att springa ut och ta reda på om, och i så fall vad, det finns ute i sökrutan. Då hon, förhoppningsvis, finner en figurant använder vi oss av godis bestående av grillkorv, ost, köttbullar, leversnittar och frolic. Egentligen tror jag att just Tessan skulle vara nöjd med lite hårt bröd men okey, vi fortsätter på den inslagna linjen. Figuranten ger under några sekunder lite av blandningen därefter blir denna passiv. Husse kallar in och bjuder bara på en liten smula men det räcker. Den riktiga belöningen för Tessan lyckades jag lista ut förra veckan. Det är då vi gör ett påvis, alltså - stoltare hund får man leta efter. Hängde ni med? Drivkraft för henne är nyfikenhet (utan retning), att på egen hand finna lösningar utan att husse blandar sig i och att få visa upp vad man i skogen kan hitta. Enkelt, eller är är jag kanske lite för kaxig nu? Tror inte att det behöver vara svårare än så även om jag är medveten att jag till viss kan få komma att äta upp delar av vad jag precis skrev. Om inte annat så har jag tillräckligt trevliga kamrater som säkert räcker mig en hjälpande hand om att utifall...

Visst finns det saker att jobba vidare på men vi, jag och Tessan, brukar gemensamt analysera övningarna på kvällen. Kan bli djupa samtal ibland. Trot om du vill!

Utifrån det jag tidigare beskrev tror jag att det snart går att byta ut godiset mot något som passar bättre i tävlingssammanhang. Hörde förresten att en kennelnamne visade vart skåpet ska stå. Dubbla tio:or...

Synd att det inte är träning till helgen, kanske borde man ställa in detta? Nej då men lite egoistisk kan man väl få vara på gamla dar?

Mina kamraters hundar fungerade bra. Mio gjorde vad husse hade hoppats på, han är duktig må jag säga och hörsam då husse några gånger brummade åt honom. Viggo fick inte chansen att (tok) springa idag och var riktigt snabb in till Matte, har tagit del av rosorna som lämnats till tillverkaren av visst pålägg. Tia gjorde inte riktigt vad matte tänkte men löste uppgifterna hyggligt och jag har sett att matte omvärderat sitt betyg efter dagen. Liten kommentar nedan om detta också för där har vi lite skuld. Sen var det dags för "finsmakaren" Jamie. Ett passande namn tycker jag då han dagen till ära erhöll dyr skinka med ost på tub. Jamies arbete gladde matte mycket. Själv funderade jag på om han skulle arbeta över huvud taget efter uttaget han fick innan men han kanske visste vad som vankades? Vindys arbete såg jag inte men av mattes min och glädjerusiga berättelse efteråt, måste hon skött sig exemplariskt.

Som dagen sista ekipage var det våran tur och det gick också så bra som man skulle kunna önska sig. Drog i och för sig en halv enhet för ohörsamhet men den visste jag ju om och hade redan tänkt mig att träna på detta vid något annat tillfälle. Så därför om Ulla-Bella vill ha vänligheten att sudda bort det som skrevs och skriva dit betyget 10 så tackar vi för detta. Hon, Tessan, har lite svårt att gå ut rakt, som vissa tycker är jätteviktigt, men vadå, det finns ju andra vägar och hon får ju på detta sätt tomslag som hon själv tar itu med. Enda gången jag la mig i var när Tessan skulle in i Lollos rygga, kanske var det den omtalade skinkosten hon var ute efter? Nej min filosofi är Tessan på egen hand ska klura ut hur man kan komma åt belöningarna, så därför håller jag tyst - men det är väl enda gången. Misstänker att det kommer någon kommentar om detta...

Sen var det det där om påverka eller att påverkas. Känns som jag varit på camping idag. Detta brukar jag förknippa med att det är blött, att man blir kall och att det är allmänt besvärligt. Och tyvärr var vi fler som lät oss påverkas av vädret så till den milda grad att vi missade anvisningar från våra kamrater lite grann, glömde att ha med oss radioapparaterna eller var det så att någon med flit jävlades lite? Jag ska i alla fall vara lite mer skärpt till nästa gång. Men camping kan också vara kul!

Belöningar. Tror och känner att jag hamnat ganska rätt gentemot Tessan. I samband med den obligatoriska analysen efteråt, pratade vi lite om att kolla av vad som hunden väljer och det kan skilja sig väsentligt från det vi tror. Är en leksak en belöning och/eller är det leverpastej på tub som får hunden att gå genom eld och vatten. Eller finns det beteenden som hunden får utföra som har samma effekt, läs något stycke upp om detta? Kan vara bra att ha något mer att plocka fram om det skulle krisa till sig måhända...

Vi flyttade på en låda inför söktävlingen. I närheten av lådan fann Tessan (se bild) en stenformation som hon reagerade på med skall och raggresning. Tog någ en 15-20 sekunder innan hon löste problemet. Hann faktiskt att få upp kameran denna gång - gött! Sedan, då lådan var flyttad, så passade Tessan att kolla av den (se bild). Under promenaden provade jag att ropa in henne (hon var lös i skogen) men jag kan ju inte påstå att hon varje gång kommer in till mig men koll på mig har hon. Detta är anledningen till det ändrade betyget i söket.

Kommando "sök". När ska man börja med det? Min uppfattning är att a; jag lägger till ett kommando när min hund vet vad hon ska göra b; lyckas i 80 % av fallen c; gör det med glädje. Men jag ska vara bombsäker på att kommandot kommer att förknippas med något positivt.

Den manliga delen av sökgänget ställde sig lite undrande till en diskussion omkring koncentration som vi hade. Jag tror nu att jag faktiskt förstår vad som åsyftades även om vi inte landade snacket där och då. Min utgångspunkt var att man inte kan tappa koncentrationen då man arbetar utan när man slutar att arbeta. Okey man kan faktiskt tappa koncentration om man inte lyckas i sitt arbete utan en frustration inträder istället - detta kan medföra att ett självbelönande spring tar över. Om det nu var det som var utgångspunkten i samtalet vet jag inte men om det var det, så är jag den första som gör avbön.

Idag då. Långpromenad på Tessan. Tränade på att inte dra hela tiden. Detta renderade i att jag fick laga mitt expanderkoppel då en av snoddarna gått av. Tog en hel timme. Så är det när man läst ekonomi, inget nyinköp innan billigare vägar utprovats. Fast det är klart om jag skulle ta ut en anständig timmpenning så kunde jag köpt både två och kanske tre stycken för den timmen.

Löpning med Nicki. 50 minuter på en bana som tidigare varit en 12 kilometer. Nu visade min tekniska utrustning, du trodde väl inget annat, bara på dryga 10 km. Oavsett vilket som nu stämmer så är det rätt ok ändå.Men jag ska mäta upp detta med GPS någon dag.

Tar nu en kvällstur med det lagade kopplet. Väldigt vad det blir mycket i rörelse idag.

Någon som såg att jag skrev på islänska igår. Kan det ha varit fel på pilsnern? Vi hade ju korv igår som inte var helt 100.

I morgon blir det kanon. Ska till doktorn och om inte annat får jag väl någon ny uppsättning piller.

Ha det gött och klappa hundarna av glädje!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja....
jag håller fortfarande på vad och hur jag tänkte angående det här med koncentration. Jamie är inte ännu så intresserad eller så gammal att inte koncentrationen kan störas om något mer spännande dyker upp under "arbetsivern", såg det idag när vi tränade budföring, på tillbakavägen mitt i sträckan så bröts helt plötsigt koncentrationen eller motivationen av en mer spännande doft på gräsmattan. Om jag tänker på mina egna (människa Lollo) erfarenheter, är inte motivationen tillräcklig så kan det vara svårt att behålla koncentrationen under lång tid, trots några år på nacken. Det är alltså mitt mål, få Jamie att BARA tro att det finns figgar i skogen med leksaker eller ost/skinka. Om vädret tyckte jag inte, det störde koncentrationen.

Ha det

Anonym sa...

Ett ord som snabbt dyker upp i mitt huvud är det gamla goa ordet pennfajtas! Smaka på det du och se om det passar bättre i blogg-samanhang?

Anonym sa...

Det ä mycket nu, men håller fast vid att det va +3.