onsdag 7 maj 2008

Korv med servett!
Då satt vi här igen. En dags händelser att summera. Känns riktigt skönt att bara behöva tänka till omkring de fyrbenta även om allt annat också behöver uppmärksamhet, men just den delen håller jag till största delen för mig själv. Men jag har upptäckt att man återfinner många kopplingar i det jag skriver och egentligen är det som hand och handske, du förstår nog vad jag avser...

Som jag nämnde igår var dagens huvudsak miljöträning för Tessan. Att få följa med till staden är kanske en stor händelse men jag får alltid så bra resultat då staden står för miljöträningen. Värre, fel - yttringarna, är tydligare och oftare förekommande på hemmaplan. Till 100% beror det på att man slarvar med att hålla hundarna åtskilda. Jag ska försöka förklara några av dagens episoder.

Episod 1:
Tessan och jag roade oss med att flanera (vilket underligt ord - igen) runt i Wåxnäs industriområde idag. Tessan reagerade och agerade precis som vanligt, dvs. inte så som jag vill, gentemot de objekt (läs gårdagens blogg) som vi stötte på. Husse, hade inga problem med att enkelt säga nej lilla du, varvid vovven tittar upp och ber om en godbit. Men inte fick hon det - jo då, skojade bara. Det känns så himla bra att så enkelt styra upp detta och efter cirka 15 minuter hade Tessan lyckats klura ut, att om man tittade på husse och samtidigt viftade på svansen så fick man käk. Visst kan livet vara bra underbart?

Episod 2:
Inträffade då jag återigen var ute och sprang med Nicki. Hm, jag är nog något extrem men vadå? Har du aldrig hört talas om grundträning, till hösten är det Tessan som ska grundtränas inför sin blivande resa till draghund. 12 kilometer (57 minuter) idag i mer eller mindre obanad terräng för att kunna ge hunden en chans till att dricka vatten, trots allt var det 21 grader då vi stack iväg. Hur som helst så sprang det ut en westi och ville bråka, nej tack sa vi och fortsatta framåt. I huset därpå kom det ut en rottis eller var det en labbe (är ju inte så hundkunning...) med samma avsikt men vi fortsatte framåt dock var det lite tvekan, man vänder ju inte ryggen till någon som är arg och drägglar. Lite elak var jag dock eftersom jag fortsatte springa cirka 500 meter innan jag stannade så ägaren han komma ikapp. Hur som helst så avlöpte allt på ett bra sätt, till och med fick vi ett par ursäkter innan ägaren gjorde det han trodde vara bäst men det som han egentligen gjorde var att undergräva deras relation men det är ju inte mitt bekymmer, åtminstone inte nu. Får väl ta dyrt betalt när vi ska fixa till detta om något år eller så...

Episod 3:
Nu kommer det som jag tidigare antytt. Vad händer då vi tar kvällspromenaden? Ska jag kanske vänta med att berätta tills i morgon, ja jag kör detta som en "cliffhanger". Ett populärt sätt att få besökare att återkomma. Bli inte arg, kära läsare! Skriv ett inlägg, vad tror du hände, varför och vad kan man göra åt det? Jag vet att de flesta som läser detta också vet eller kan ana händelseförloppet. Hur gör du själv? Roligt om du delger dina tankar i frågan. Så mer om detta i morgon.

Sedan var det detta med maträtten. Korv i bröd, korv med mos osv. är sådant man köper i gatuköket. Sommartid köper man också glass till lillhusse där. Den alltid så glade ägarinnan undrade om hon fick ge Tessan en korv. Javisst sa jag varvid hon, efter ett besök i de bakersta regionerna i gatuköket, återkommer med en grillkorv som hon håller i en servett. Eftersom Tessan redan stod med framtassarna på disken gick nu det hela attans så snabbt. Men jag hann att se hur korven och servetten med en otrolig hastighet försvann. Kontentan av detta blev en halvt uppskrämd ägarinna och en skrattande husse. Ut kommer den nog vad det lider med det sägs ju att det är bra med fibrer för de flesta magar. Blir det problem så får väl nattsömnen stryka på foten igen...

Vad gör vi i morgon då? Är nog lite för trött för att ha en bra idé nu men något roligt ska det bli, det kan jag lova!

Och allt blir ju enklare om det är roligt!

Inga kommentarer: