torsdag 1 maj 2008

Då är vi igång, äntligen!
Efter att funderat en längre tid så är det då dags att ta itu med att uppnå mina mål med denna "filur". Att samtidigt försöka delge andra vad som händer och sker känns som en stor utmaning och kräver samtidigt att man tänker till lite mer...

Aktuell status för Tessan kommer nedan men jag väljer bara, idag, att ta med de delar som är mest aktuella. Fler delar kommer att tillkomma under resans gång.
  • God relation mellan hund och husse, en grundförutsättning i detta bygge
  • Godishund, betyder att hon (nästan) bara kan tigga och göra saker t.ex sitt
  • Tränar sök 1 gång per vecka sedan cirka 1 månad tillbaka
  • Stor jakt, dvs att bilar och cyklar är lovliga i hennes ögon
De mål jag i första hand kommer att försöka utveckla/förändra är inom följande områden:
  • Bruksdelarna sök och spår
  • Lydnad såväl inom bruks som lydnad
  • Påbörja grunden i arbetet med att forma en bra draghund
Det kommer att bli mer detaljerat och nya mål dyker upp allt eftersom men just nu stannar vi upp här.

Dagen för övrigt började med att Tessan kräktes typ kvart i fem. Var ändå vaken sedan ett par tre timmar tillbaka så då fick man en anledning till att lämna sängen. Det mest upphetsande med detta var annars att jag för tredje gången i hennes liv fanns spolmask. Men denna gång var det bara en. Tidigare har det varit rena rama spagettin som hamnat på golvet. Hur som helst så fanns det Axilur hemma varför maten berikades med denna medicin. Anledningen till varför jag har Axilur hemma då det finns ett antal andra preparat kan man ta reda på via tillverkarnas hemsidor. Ett tips att att fundera över vilka stadier en spolmask kan ha... I samma veva passade jag på att väga den (lilla) vovven. Vågen stannade runt 100 kg och om jag då räknar bort mig själv så vägde hon 19,0 kg varför 2 tabletter av medicinen skulle användas. Tur att det var 7 kvar i förpackningen eftersom den ska ges under tre dagar.

Till och från kommer även Nicki att dyka upp här i bloggen. Inne på sitt nionde men still going strong. Är med på (nästan) alla mina löppass. Hon fixar fortfarande att köra slut på husse på på korta och snabba pass som långa (>15 km) pass. Spännande att höra om någon annan håller på med sina gamlingar på detta sätt!

Nu står det två brevid mig och vill gå ut på dagens andra rastning så det är väl bäst att man lever upp till sin roll i detta avseende.

Glöm inte bort att ha roligt!

Inga kommentarer: