onsdag 28 maj 2008

Mitt i veckan!
Tränar du (lydnad) hund på bestämda tider, t.ex onsdagar mellan 18:00 till 20:00? Anledningen till frågan är att jag inte gör det. Jag har många gånger avsatt tid för att träna, åkt eller som idag gått till något lämpligt ställe, tagit med de prylar och andra attiraljer som behövs osv. När man väl står där och ska till, så att säga, så känner man att det bara är att lägga ned verksamheten. Något som du råkat ut för eller kör du på ditt träningspass i alla fall och får ett resultat som du kan vara utan? Det jag försöka förmedla är att om man själv inte är i toppform så är det bättre att göra något annat exempelvis ingenting eller en ny galen cirkuskonst.

Vadå inte i toppform det är ju bara hunden som ska tränas... Hmm, det är klart att man kan säga så men oavsett vad man tränar så måste det vara kvalité på träningen inte kvantitet. Det spelar faktiskt ingen roll om vi tittar på oss själva eller på våra hundar, det är samma universella regel som gäller. Inte ens när man tränar, som jag löpning, blir det något bra resultat om man bara gör det väldigt ofta och mycket. För att förbättra sig måste man utvärdera, analysera, variera, förändra m.m det man håller på med. Och inte fasen tar hunden skada av att missa ett pass där du som dressör/tränare/ägare (eller vad du vill kalla dig) i alla fall går över styr på ett eller annat sätt. I bästa fall så sabbar du bara din relation gentemot din hund, i värsta fall omintetgör du framtida utveckling.

Nej detta är inte gnäll, det är ett konstaterande som kan vara bra att fundera över emellanåt. Då inställer sig frågan varför man inte är i form när man trots allt faktiskt sett fram emot att få träna en stund? Ja säg det, alla har väl sina skäl, struligt på jobbet, struligt på hemmaplan, räkningar i en uppsjö - ja frågan kanske är befogad om det är så himla roligt att få lite aktivitetsbidrag i slutet på månaden då det ändå försvinner lika fort, här är tanken att man ska le lite. Det kan också vara en trasslig axel... Även om man försöker att se möjligheter så kan det vara svårt att få till en bra träning.

Om man förstår vad som gör att man låter sig påverkas, kan man försöka bearbeta och förändra detta. Detta låter naturligtvis mycket enklare än det i verkligheten är men ge det en chans, "hur svårt kan det va" (lånat från LB)?

Nu rundar vi av detta lilla inlägg med en devis som man använde sig av då man genomförde värnplikten en gång för länge, länge, sedan. De kallade det för "åtgärder före körning". Se det som en checklista där man bockar av de punkter som man själv insett ska vara med på listan.

Att jag inte fått till något förståndigt idag har säkert framgått om inte mellan raderna. Ja jag har rastat hundarna, ja jag har sprungit en dryg mil med Nicki, ja jag har försökt träna med Tessan. lyckades till slut (efter 5 minuter) få henne att stå still i lite mer än 1 sekund. Tror att det mesta bottnar i att lill-husse var sjuk i natt - innebär än mindre sömn än vanligt. Varm som en kamin och ligger still ibland är symptomen, någon som råkat ut för detta någonsin? Men vi tittade, nu ljuger jag för jag somnade, på den tecknade filmen Atlantis tillsammans under eftermiddagen. Tessan fick en långpromenad som vanligt också, kräver inte så mycket av mig...

Nej nu bryter vi ihop och tar nya tag i morgon. Är inne på att ta ett miljöträningspass. Räcker att bara sitta på en bänk och säga bra och ge lite leversnittar om inget händer, tror faktiskt att man klara det i alla lägen. Vi får se om det blir något annat spännande dessutom som kan förgylla dagen.

Inget från boken idag men i morgon blir det säkert något vettigt!

Kram till de som behöver det! Sen tänkte jag skriva det omvända men så kan man ju inte tänka, eller kan man tänka så, tänk på det du! Glöm inte att klappa hunden.

Insikt är skojigt!

Inga kommentarer: