tisdag 13 maj 2008

Ömsom vin, ömsom vatten!
Jag har två hundar en äldre och en yngre. En av dessa har tränat spår relativt mycket, en just ingenting. En kan spåra, en kan det inte. Vem är då vem av dessa? Jo den yngre är "ta mig fan", som Jakob Dalin sa - jodå jag kommer ihåg att han sa skål först också, född i en spårsele, den äldre kan ibland men oftast inte. Så tur för henne att hon kunde springa i alla fall... Upplet brukar alltid funka och joggingturerna och framför skidorna.

Men det var en alldeles underbar kväll då solen tittade fram när vi var i skogen, göken gol och övriga fåglar kvittrade som bara den och himlen var blå och nästan myggfritt. Det är i sådana stunder man känner sig privilegierad att få vara med om och att vara en del av allt detta.

Vill passa på att tacka för kommentarerna till mitt bloggande. Jätteroligt att ni är med och förgyller tillvaron. Det blir extra skoj att få ta del av hur vi tycker och tror om en del saker. Jag upplever att man tänker till och reflekterar lite extra när man nu kommit igång med bloggandet. Skulle faktiskt önska att jag kunde skriva så snabbt som jag tänker men då blev det säkert mycket mindre genomtänkt. Men jag ska inte klaga jag brukar kunna slå de flesta på fingrarna då det gäller hastighet på tangentbordet även om jag klart försämrat mig sedan min axelskada.

Hmm Maria, om du bara visste när jag landade förra sökövningen och när jag "sätter ner foten" för den kommande lördagens aktiviteter men processen pågår hela tiden - var så säker. Var också in och läste om din (era) aktiviteter i helgen och tycker mig känna igen beskrivningen med "försiktighet", om jag nu kommer ihåg rätt. Hade samma trubbel med Tessan för ett par veckor sedan som du kanske kommer ihåg. Det är kanske fler som ska springa omkring i filt?

Att jag står i skuld känns inte bra men när tillfället är det rätta, så ska jag bjuda tillbaka. Passar det med lite allergiska reaktioner eller vill du ha något mer rejält?

Vad det gäller vart man gör av apporten så är nog inte metoden som beskrivs den allra bästa. Kan faktiskt tänka mig flera andra sätt som jag tror leder till ett bättre resultat i alla fall om man vill erhålla ett betyg för utförandet. Tålamod är en bra egenskap hos en hundtränare...

Tack än en gång och välkomna med nya muntrationer (prova inte på att köra en rättstavning på detta ord)!

På hemväg skulle jag kika lite på Jamies apportering också. Har förstått att han lyckats med konststycket att äta pinnar på ett lite ovanligt sätt. Men hela det äventyret slutade, lyckligtvis, på bästa möjliga sätt. Vi träffades på norra fältet, ett ställe där jag inte varit på år och dag. En gång skulle jag (fast vi var många fler) lära mig att åka skidor där. Det var rätt säsong men inte var det någon snö där. Enligt kaptenen spelade nu detta fenomen inte någon roll utan vi skulle bara lära oss att åka. Lappkast funkar bra utan snö men det var ett jä....t dåligt glid. Nej, nu hamnade jag i historia igen - nutid. Lite sena hade vi blivit, hoppas att inte upprepa detta. Så till själva kärnproblemet - apportering. Alltså vilken korrekt baklängeskedjning egentligen. Jamie fixade sin egen belöning, hur gick det till? Nyckeln till att få en bra apportering handlar ganska mycket om att hålla kvar, vilket var mitt tidigare råd. Nu är det så att vissa hundar är rätt så snabba av sig så när man belönar så har dom redan gjort ett eller annat beteende till. Vi belönar alltså för det som händer efter det vi avsåg. I detta fall medförde det att hunden belönades för att han lyfte på rumpan och rörde sig framåt. Och med denna hundtyp så är det snart befäst. Jag vet åtminstone ett några raser som lätt hamnar i samma fälla

Vad gör man då åt problemet? Ett sätt kan vara att använda en markör exempelvis en klicker. Man klickar då när hunden gör rätt och ingenting när hunden gör fel, man kan till och med ta bort, som i det här fallet, apporten. Steg 1 är att klicka för att hunden försöker sig på att ta apporten. Steg 2 när hunden tar. Steg 3 när hunden håller i sin första sekund. steg 4 när hunden håller 2 sekunder osv. När hunden kan detta kan man lägga in lite störning och belöna på samma sätt. Gör hunden fel så gör man ingenting! Om du nu kommer ihåg allt jag sa Lollo, så vet du att man inte ska använda något kommando förrän nu. När hunden alltid gör rätt så lägger man till ett kommando så hunden kommer att förknippa med något positivt - till skillnad om man redan från början lagt till apport-kommando då det strulade. Är det då ett positivt kommando, nej skulle inte tro det. Vi får kanske en rapport om hur det hela framskrider? Detta är bara ett sätt (metod) för att få en hund att apportera, det finns många fler...

Om denna dag, tyckte jag! Vad jag ska göra i morgon, förutom att jobba en stund vet jag inte just nu. Funderar på att lämna plasma det var ett tag sedan sist. Hundarna ska väl ha sitt men det kanske finns bra uppslag i morgon när man vaknar, hoppas på det!

Ps. vet du vad jag glömde idag igen?

Roligt? Jajamensan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för hjälpen igår. Det känns som att det ramlar ner 1 och annan tio-öring hos mej också ibland. Nu blir det att backa i träningen och hoppas att det går hem hos "snabbe Ville" (Jamie).Får se om jag kan lämna rapport på lördag med ev. lite framsteg men det kan bli lite si o så med träningen innan dess, åker till Stockholm imorgon och kommer hem på fredag. Vi ses

Anonym sa...

Inte behöver du tänka på "återbetalning".