onsdag 14 maj 2008

Missade idag också!
Ja, att ta bilder med anspegling på vad som händer omkring de fyrbenta. Att det kan vara så svårt att otroligt märkligt. Kanske ska jag knyta en spårlina runt en arm för att komma ihåg att använda kamera i rätt ögonblick. Däremot har jag fångat lill-husse i ett äppelträd men den bilden hamnar inte här.

Just nu, innan man har tänkt till ordentligt, så känns det som man inte gjort ett dyft med djuren idag. Men, så är det naturligtvis inte. Snabkiss på morgonen, tar cirka 30 sekunder och då är även brevlådan vittjad på sitt innehåll. Därefter ett snabbpass med Tessan i samband med maten. Nu börjar vi få stil på utgångsställningen, ja den där hon sitter bredvid mig - inte den andra (se tidigare blogg) som hon faktiskt kan visa upp ibland. Därefter en lägre tur och faktiskt så brukar det nu mer räcka, med ett hallå, för att hon ska låta saker och ting som ligger på backen, ligga kvar där. Visst är det hopp om livet? Väl hemma igen så är det, tyvärr, dryga 4 timmar tills husse kommer tillbaka från dagens arbete. Handledning, utbildning, utveckling och ekonomi för både studerande och kollegor varit dagens huvudteman. Tycker det är attans så roligt att hålla på med detta, också...

Väl hemma igen så var det bara att ta med Tessan till Karlstad för lite miljöträning igen. Har börjat insett hur mycket tid jag lägger på detta men jag törs ännu ej plana ut denna verksamhet. Har allt för stor erfarenhet av hur det kan gå om man inte tar itu med dessa saker i sin linda. Glädjande idag var att Tessan inte river bilen när jag står bredvid eller på avstånd, skoj! Sedan fick hon bilen för sig själv under tiden som husse blev av med 765 ml plasma. Det är inte gjort i en handvändning men bilen var fortfarande hel när jag kom tillbaka - jodå, ibland tar man en chans mot bättre vetande.

Sedan blev det några timmar med lill-husse för min del. Vi var och hälsade på en kompis för lek och naturligtvis passade vi på att fika och för barnen blev det glass dessutom. Dagen inrymde dessutom ett förtroendeuppdrag (ej hund) under några timmar. Så klockan var nog 21 innan jag och Tessan tog en lång kvällspromenad. Hon fick gå i ett koppel som jag kan sätta fast runt mig. Det är en expanderdel på mitten men inte med avsikten att hon ska dra mig utan att man ska kunna ha händerna fria. Det roliga är att hon nu, mer eller mindre med automatik, söker sig till rätt sida och ibland till en placering som är önskvärd. Nu är det inte så hela tiden men lite till och från och jag belönar då hon gör rätt och tittar nog mest i skogen då det är något annat som sker. Men jag kommer allt närmare mitt mål för varje dag som går. Mest dom dagarna då jag inte tar med Nicki förstås. För du kommer väl ihåg vad som händer då dessa två är tillsammans? Funkade alltså bra då vi promenerade efter en skogsbilväg men hon missade hästskiten både på väg ut som på väg in - det finns hopp! Med en knapp kilometer kvar kom regnet. Det var däremot inte roligt och trots att det inte regnade så värst mycket så blev man blöt.

Om jag nu ska summera dagens aktiviteter så sätter jag en åtta. Alltså är jag rätt nöjd med hur vi lyckats med dagens eskapader...

I morgon börjar jag sent och det ger möjlighet att löpträna med Nicki. Tänkte ta ett riktigt dyngpass tillsammans med henne. Tror att jag även tar med Tessan på en liten slinga. Med lite tur är det bara 5 månader kvar till snön så lite får man börja tänka i dessa banor också... Tänkte även hinna med lite lekar med Tessan i bitstocken, hon behöver ju få utveckla denna del i repertoaren också. Avslutningsvis har vi siktet inställt på en långpromenad.

Vi tackar för kommentarerna och inväntar "rapport på apport" och konstaterar att skulder är en hederssak!

I morgon är det en dag att uppmärksamma, men mer om det då. Fram tills dess så klappa hundarna lite extra.

Vi får väl också hitta på något annat roligt i morgon, ett practical joke för någon stressad kollega eller god vän kanske?

Inga kommentarer: