lördag 3 maj 2008



Nästan heldag i skogen!
Godmorgon, 02:15 ansåg lillhusse att det var dags att byta säng. Kul kanske, men tyvärr var min sömn slut för denna natt även om man lurade till ytterligare någon timme, tur man är småbarnsförälder. Läste någonstans att kroppen hos båda könen ställer om sig och fixar detta...

Runt 5 fick det vara nog, så då tog vi första morgonpromenaden. Det regnar - fortfarande och har så gjort hela natten. Perfekt för oss med fyrbenta vänner, inget dåligt väder - vi har kläder för alla väder. Mat och sista delen av kuren, nu hoppas vi att detta var sista gången men eftersom Tessan bara måste ha något i munnen så är det säker bara en tidsfråga innan det är dags igen.

Redan igår kväll så var alla saker antingen uppskurna, nedpackade eller framplockade. Återstår bara att koka vatten så man kan få några koppar te under dagen. Tidigt iväg och det duggar kraftigt hela vägen till Karlstad. Väl framme i Borgvik så är vädret bättre, ja till och med är solen framme till och från, kul. Har tur att bli bjuden på en kopp te, tack för det!

Dagens ruta är valt utifrån de problem vi stötte på förra veckan. Tessan var försiktig, några andra vovvar vet vi inte riktigt vad de gjorde osv. Med andra ord valde vi en ruta som var enkel att överblicka. Dessutom innehöll rutan några svårigheter med stora vattensamlingar och ett antal delar av djurkadaver men det visste vi inte i förväg.

Det jag ska ta itu med idag är de tveksamheter som uppstod förra gången. Min avsikt är att placera ut mina träningskamrater i olika positioner och använda underlägg, pressening och filt. Tessan ska därefter, tillsammans med mig, vara den som först undersöker det vi finner i dagens sökskog. Sista figgen, på 50 meter, ska vi återanvända för ett riktigt skick. Varje figg ska också ge Tessan det stöd hon behöver i den mån vi behöver det, ja förutom mitt eget stöd - vad det nu är värt. Fungerar jättebra men sista figuranten, Peter, är för Tessan ny för dagen. Inget större problem men lite försiktighet uppvisas. Skickar därefter voffsen på ett slag och eftar att ha roat sig med att springa till gruppen och lite annat strul så löser hon det. Viljan att undersöka är större än försiktigheten. Därefter återkommer hon till mig och jag får för mig att ta möjligheten till ett påvis. Även detta fungerar jättebra. Övriga hundar och förare går det också bra för, raka fina och lyckade skick överlag. Kramgo hund (Viggo) fick jag själv på besök då jag figgade. Leverpastej på tub var populärt...

Sedan var det dags för grillen. Dagen till äran var det två av hundarna som firade 1-års dag varför det bjöds på extra tilltugg för de närvarande. Tyvärr var det inte många som stämde in i sången men tilltugget var gott och det tackar vi för! Det var också allmän mönstring av figuranter inför klubbens söktävling den 24 och 25/5. Och såvitt jag förstod så fyllde man kvoten med frivilliga sedan kan man ju alltid fundera på hur frivilligt alla såg på detta men det, är en helt annan fråga. Vi hade lite diskussioner omkring distriktets planerade domarutbildning till hösten och vikten av att så snart som möjligt försöka komma ut och bakbedöma. Ewa och Lollo får väl fundera över detta. Lollo föreslog att det man kanske skulle börja jobba med lydnad någon dag i veckan också, inte bara sök. Detta var det flera som instämde i även om det för min del känns allt för långt att resa. För min del är Karlstad max, helst kanske närmare hemmet. Hm, får fundera över detta men visst skulle jag behöva lite hjälp i detta.

Till andra omgången bytte vi ruta och var nu tillbaka i den som förra veckan vållade bekymmer för flera av oss. Eftersom jag för dagen var "esset" (vilket innebär att jag börjar/började) skulle man snabbt omsätta resultatet i förra övningen till en ny, lagomt svår övning. Mitt beslut var samma upplägg som tidigare med den stora skillnaden att mina figuranter, 3 stycken, skulle vara på följande sätt, fig 1 liggande på mage på ett liggunderlag, fig 2 dolt under en pressening, fi3 dolt under en filt. Fig1 och 2 skulle bara ge lite godis medan 3:an skulle ha "lilla julafton". Detta fungerade jättebra och sedan skulle jag upprepa skicket till sista figuranten. Och som vanligt var det lite spring mot gruppen ett par gånger men eftersom jag stod och blundade gjorde ju inte det något. Sedan var det raka spåret ut och då Tessan återvänt blev det också påvis igen. Kanon!

Lite spännade saker händer ju också om man inte ser sig för. Då jag figgade för Jamie så la jag mig mitt i en myrstack. Mitt råd till dig, kära läsare, är att inte upprepa denna bedrift om det finns möjlighet att undvika. Dom är små men många och dom känns...

Dagen övningar avslutades med gemensam utvärdering och betyg för upplevt prestation. En trevlig samvaro som dessutom berikar analysförmågan mycket. Om det var nedåt förra veckan så var det tvärsom idag. Alla var nöjda eller överdrivet nöjda. Nja, kanske man inte ska tolka det så - snarast att var och en fokuserat på en sak, anpassat övningen till detta och lyckats i detta. Förde inte något statistik men det var flera 10:or.

Som jag skrev igår så skulle jag ta de möjligheter som erbjöds. Vissa möjligheter finns hela tiden andra dyker upp för en kort stund och då gäller det att ta fasta på dom. Kan man se dom, hinner man ta dom, törs man prova osv? Och visst fanns det möjligheter både för Tessan och för mig. Möjligheterna berikade vår dag och vi båda tog några steg framåt...

Var det en lyckat dag - ja!
Hade vi roligt - ja!
Kommer vi att ha roligt i morgon - självklart!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst var det en lyckad dag i sökskogen. Fler sådan vill vi ha!
Maria o Tia

TessanochStefan sa...

Hej Maria!
Roligt att du tittade förbi. Återkom gärna och var med och tyck till...

Anonym sa...

Kul att läsa om sökdagen,håller med om att det var en lyckad dag. Jamie skötte sig bra och jag tror att matte också skötte sig. Ska försöka fortsätta med den positiva stilen. Hoppas nu att kommande sökträningar blir lika givande men det blir dom säkert, positiv var det ja.
Lollo o Jamie

Anonym sa...

så bra va jag på detta, helt plötsligt var jag anonym, gillar inte datorer