tisdag 27 maj 2008

Och ned som en pannkaka!
Bara en massa jobb idag. Snabba turer ut med hundarna morgon och middag. Hamnade i en filminspelning förresten. Hoppas att vi inte störde allt för mycket. Tessan tycke de såg lite inbjudande ut så ljudet kanske blev lite kajko.

Tog en "snabbis vid fyra". Ibland så måste man passa på då det är kort om tid. Blev bara en halvtimmes löptur idag för den gamle, halvskaplig tid men så var jag tvungen att lyssa på en männsika som tydligen avskyr folk. Han gillade inte att man sprang på skogsbilvägen som går förbi hans tomt. Får nog fundera på om jag ska fortsätta springa där i alla fall. Han hade kanske bara en dålig dag skiftarbetare som han är. Lärde honom att köra dator en gång i tiden men det har han nog glömt. Han var bara bitter och tvär. Frågan är om jag ska ge honom en whiskey eller en dagsedel och vem ska han få reta upp sig på om jag inte springer där i fortsättningen?

Kvällens aktivitet var mer träning för Tessan. Någon däruppe fortsätter att gilla oss eftersom väder och natur tydligen alltid vill visa upp sig från sin bästa sida. Solen sken, fåglarna kvittrade och jag såg en orrhöna och det händer inte varje dag. Provade lite på den inslagna linjen från igår men det ska man inte göra i skogen har jag nu förstått. Det enda som egentligen jag fick till var lite "kalla in"-övningar och dom fungerade till 100%. Ja, de funkar ju bra i sökskogen men nu var det spårskogen vi var i och då brukar hon inte vara speciellt benägen att komma till mig. En annan sak som slagit mig, fast jag jagar själv, är alla jakttorn som är i skogen. Tycker mig se att det finns i varenda öppning. I vårt jaktlag är vi rätt nöjda att slipa sitta i något torn. Om du undrar varför så brukar det dels vara rangligt dels blåser det alltid mer där uppe. Jag gillar inte att frysa.

Totalt blev det cirka tre timmar med hund och även om vissa övningar inte blev som planerad, fanns det saker att glädjas åt. Tänker bland annat på när jag blev liggandes mitt i lingonriset (se bild), det finns granar, nej fel - jo det också men jag menade grenar i skogen.

Brukar ibland ha med hundmaten som en jättebelöning vid spår. Om man packar ned maten längst ned i säcken brukar det fungera. Tyvärr gjorde jag inte så idag och vid något tillfälle lyckades jag få en del av innehållet i rycksäcken. Så vi har haft sanering i ryggan och kläderna är i tvättmaskinen som förhoppningsvis snart är klar. De behöver hängas innan det är dags för sömn fast, man kan ju sätta på sig något annat...

Dags för en del i boken:
  • Skulle du vilja/våga anställa dig själv?
  • Varför/varför inte?
  • Fundera på den du!
Klappa odjuren och glöm inte bort att ha roligt!

Inga kommentarer: