måndag 12 maj 2008

Full fart mot helgen!
Brukar ju Gert Fylking på Rix Fm's morgonzoo säga. Men nu lånar vi detta uttryck, tycker att det passar bra inför helgens kommande sökövningar. Ska, bland mycket annat, bli spännande att se vad Mio visar upp...

Dagen har gått i miljöträningens tecken. Det funkar inte bra i bilen om husse är nära men är man en bit bort så är det helt ok. Detta får vi jobba vidare med. Samma resultat mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm (här kom Tessan och la sin tass på tangentbordet) som tidigare då det gäller de andra delar som vi jobbar med. Funkar bra i stan men mindre bra på hemmaplan. I samband med miljöträningen dök det upp en man med sina hundar och jag lovar, han hade mycket att prata om - detta kan ej återberättas det måste upplevas - en märklig händelse var det i alla fall.

Passade också på att inhandla lite käk till den gamle, ja Nicki då, men har du läst en tid så vet du redan det. Hon har fungerat bra på det nya käket och problemen med lite blod i avföringen har minimerats. Tänk nu inte på veterinär för de har redan sagt sitt i frågan.

Väl hemma igen var det tänkt att båda hundarna skulle få komma ut och springträna men som vanligt blev det bara Nicki. 8-9 km idag och lite långsammare än vanligt (typ + 4 minuter) men tydligen var bacillen (tack för den Björnis) mer livskraftig än vanligt.

Lång promenad på kvällen med Tessan (usch va kallt, bara 4 grader när vi var hemma, kanske till och med frostrisk i natt). Passade på att träna lite på utgångsställning och korta förflyttningar vilket var rätt ok. Snart ska jag introducera klickern på henne eftersom jag inte alltid har det tålamod jag borde ha och hjälper till lite väl mycket. I det fallet är klickern ett ypperligt verktyg. En lite skum episod hände nere vid älven, Tessan markerade ett klädesplagg vid älvkanten med raggresning och låg kroppsställning. Min bedömning var att det tillhörde ett barn typ 8-10 år. Omedelbart for blicken över älven men förhoppningsvis så var det bara en jacka som någon glömt - i värsta fall står det i tidningen i morgon.

I morgon ska jag (läs vi) försöka hinna med spår, kanske lite uppletande för båda jyckarna och säkert en eller annan övning till som kan passa in. Detta ser vi fram mot, ska bara jobba ett antal timmar först. Ska bland annat visa upp vad roligt man kan ha med en SmartBoard. Har du inte redan testat detta så ta första bästa chans - skitkul, man blir som barn på nytt.

Ps. ska försöka få igång detta med bilder på nytt, att man så lätt glömmer fast möjligheten till en bild alltid finns med via telefonen?

Så imorgon ska vi ha roligt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så otroligt flitig med ditt bloggande Stefan! Man får skrivkramp för mindre kan jag säga... Som du skriver, man inser (när man sätter allt på pränt) hur mycket av ens vardag som är hundträning! Snart dags att lägga upp sökplanen inför lördag, men det är väl du klar med förstår jag :-) Min lilla vovve har kommit in i en könsmognadsperiod och är sig inte lik just nu - får ta mig en rejäl funderare över hur hennes sökarbete skall läggas upp....

Anonym sa...

Tycker också att det skall bli intresant att följa Mio. Och du Stefan det va så lite så, en minimal förkylning kan jag bjussa på.

Syns

Anonym sa...

Kul att läsa titt bloggande. Jag försökte också träna lite igår, apportering försökte jag mig på. Jamie har fortfarande svårt att hålla fast, han var också besvärlig när han skulle sitta och hålla, ryggade lite, kom på att en träningsmetod som jag aldrig mer ska använda är att "klappa" apporten i huvudet på honom. Vi får väl fortsätta med mer positiv träning, kanske behöver lite hjälp.
ha det, från matte med kort tålamod