söndag 1 juni 2008

Vilodag!
Hallå därute! Vi har tagit vår första lediga dag med skrivandet. Anledningen var att det helt enkelt inte fanns tid. Sedan var det nog så, om sanningen ska fram, att det fanns en allt för stor risk att undertecknad inte riktigt skulle vara kapabel att hitta rätt på tangentbordet. Men här kommer två dagar i snabb resumé.

Fredag.
Viktigaste var skotträning vid skjutbanan ute på Sörmon. Som tur var så sköt man med k-pist varför vi fick höra flera skott efter varandra och inte bara ett och ett, jättebra. Hur gick det då, skitbra om man nu kan skriva det ordet före bra. Ingen reaktion i alla fall. Varmt och skönt hade vi i skogen som återigen visade upp sig från sin bästa sida. Känns rätt bra, fel - himla bra, att vara människa, hoppas att hundarna också uppskattar detta på ett liknande sätt. När jag åkte därifrån fick jag vara med om något jag önskat under många år. Vad det var håller jag för mig själv eftersom det för det första väcker ont blod, för det andra inte gick att dokumentera. Jag kan lova att det var en speciell händelse.

Mer träning denna dag blev det på kvällen när vi besökte Kils BK för att kolla på lydnadstävlingen. Måste säga att det var väldigt skönt att kunna stå och titta utan att behöva bedöma ekipagens prestationer. Kändes som semester nästan. Väldigt många kända ansikten från sökgänget, Carola, Jasmin, Lollo och Björnis. Har jag bommat någon så var det ju som semester, så varför bry sig. Tessan hade fullt upp med det mesta. Var det inte okända hundar så var det kända hundar. Tycker det är bra att hon kör med den inställsamma lösningen mot andra hundar. Det finns en annan sida också och jag är glad för varje gång den inte används men den verkar bara komma fram om det går mycket fort. Hur som helst så var detta nyttig träning för henne - skoj!

Gäster på kvällen hemma med grill, GT, vin, öl, sallad, whiskey osv. Blev lite besviken på drickan i GT'n som var så söt så att den bara smakade allt annat än bra. Relativt sett en lyckad bjudning, ingen somnade... men en hemsk massa mygg. Tog en långpromenad då gästerna gått hem. En rolig tid nu när det aldrig är riktigt mörkt. Kan berätta att man aldrig behöver vara orolig när man är ute med Tessan med avseende på överfall. Hon har benkoll på vad som händer omkring henne och , det kan jag lova, hon går in i främmande situationer med allvar.

Lördag.
Promenad med hundarna på förmiddagen. Stod och tittade på en fin räv ute på ett gärde. Han, räven, ledsna på oss och drog iväg. Ingen av hundarna uppmärksammade detta. Sedan fick de faktiskt hålla sig inomhus nästan hela dagen. Själv var jag ute och sprang en längre runda. Det finns inget vatten kvar längre i skogen så tur att Nicki fick stanna hemma. 15 km i 28 gradig värme tog cirka 75 minuter, rätt okey faktiskt. Avslutade med 5 km genom city, om man nu kan kalla Forshagas centrala delar för det? Såg en jättefin orrtupp i skogen. Vatten var med om ICE skulle inträffa men naturligtvis användes detta inte.

Var och badade, nej inte jag men lill-husse. Det är en tuffing det! Han är inte ens macho han bara är! Idag blev det ryggsim, vilket fungerade bättre än varianten där man ligger på mage och simmar

Sedan blev det lösspring för hundarna i skogen. Ja, i ett område som är näst intill befriat från djur. I annat fall skulle jag idag inte släppt dom. Rådjuren har redan fått sina små och i dagarna så väntas älgens få sina.

Långpromenad för Tessan på kvällen. Någon skjöt av en massa fyrverkeripjäser en kort bit framför oss. Inte en enda reaktion förutom att hon hade järnkoll på några ungdomar som hoppade studsmatta.

Imorgon blir det sökträning. Är inte längre lika säker på det som jag tänkte för någon dag sedan men men. I morgon vet vi och just nu lutar det mest åt att prova ingångsklassens upplägg. Det jag måste komma på är hur jag vill ha markeringarna. Kanske dags att stoppa ett föremål i munnen, jag tar med så får vi se. Inger vatten med heller inte ens för ICE. Misstänker att flera av mina träningskamrater har med om det skulle behövas. Men är motivationen tillräckligt stor för söket så kommer inte Tessan att fundera på vatten.

Vi kommer säkert att få en stunds rolig samvaro tillsammans och vi kommer att klappa hundarna. Kanske ska vi klappa varandra också och säga duktig. För det är just det vi är, duktiga!

Ha det bra och kom ihåg, det blir inte roligare än vad du gör det till!

Inga kommentarer: