fredag 13 juni 2008

Godis är (inte) gott!

Om man roar sig med att kasta om orden i rubriken kan det också bli är inte godis gott?

Har precis tryck i mig en påse med Dumle snacks. Förstår inte varför men någon anledning fanns det säkert. Snacka om konstig uppladdning inför loppet i morgon. Och vilka andra krämpor börjar nu ge sig tillkänna, stel i benen, ont i ljumskarna, orolig i magen - men det vi vi ju varför. Nu är det gnäll igen, så jag får ta upp skärpa upp mig. Fast å andra sidan spelar det inte så stor roll vad man stoppar i sig dagen innan eller vad man känner, för i morgon när starten går gäller det och då är det bara fokus på bästa möjliga prestation. Tänk vad tanken kan egentligen! Funderar ibland på detta när man tävlar med hunden, även om de inte tänker utifrån våra kriterier på tanke så kan man inte undgå att se hur vissa individer alltid gör sitt bästa när det gäller. Wera var en sådan hund. En Tervuren som jag hade turen att få vara tillsammans med under cirka 9 år. Hon släppte mig aldrig före om det var drag på gång. I samband med tävling blev hon än mer fokuserad och höjde sig ett par snäpp till. Vi passade nog väldigt bra ihop utifrån detta förhållningssätt...

I morgon kommer jag inte att skriva något utan det kommer på söndag kväll i stället. Det är inte ofta men jag kommer att ge hundarna ledigt från middag i morgon till söndag förmiddag. Kanske kan det bli någon träning i morgon förmiddag men det är inte säkert. På söndag fortsätter sökarbetet och jag kommer att jobba vidare från att jobba in föremål från funnen figurant. Det kommer att bli intressant att se hur väl "tjyvträningen" satt sig både för Tessan som för Jamie.

Då det inte inkommit någon kommentar utifrån gårdagens fundering/fråga tänker jag vänta med att utveckla mina tankar omkring detta. Är det ingen som törs eller är det så självklart?

Lite träning ägnade vi oss åt under kvällspromenaden. Har väl snart avslöjat allt men det ser för tillfället riktigt bra ut med vissa delar. Andra delar har jag medvetet väntat med men det börjar närma sig att ta itu med dessa också. Det är bara att sätta igång men i min filosofi, omkring hundträning, så tar jag en sak i taget. Jag utgår från att Tessan har lika svårt som jag har i det avseendet, dvs att göra flera saker samtidigt. Samtidigt är det viktigt att tänka på att hela tiden utmana hunden och inte fastna dressyrmässigt. All utveckling har så kallade platåer då man tycker att ingenting händer.

Nu tror jag att det är dags att sluta för dagen. Är trött som bara den och det kliar i ögonen. Så det får bli godnatt nu. Kom att tänka på ett gammalt talesätt i detta nu som man säkert hört förut men här kommer den i alla fall (utifrån att kunna förändra sig):
  • "Inatt smidde jag tusen planer - i morse gjorde jag precis som vanligt"!
"Sug på den du" som Evert Bäckström brukar säga. Vet du inte vem det är? Läs Leif GW Persson så träffar du på denna figur/filur.

Dröm sött och vakna med ett leende!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo jag törs, det är väl vad jag skulle göra alltså försöka avleda hunden. Belöningen kommer ju faktiskt när hunden kommer in till dej. Har själv försökt "nöta" in att det alltid är trevligare att vara nära mej, tycker nog det börjar funka. För "mycket ståhej" är jag rädd kan förstärka beetendet men det är min egen teori. Lycka till idag, jag vinkar när jag springer förbi.