söndag 1 juni 2008

Nya svar och nya frågor!
Hur det kan bli. En märklig dag som har inrymt allt ifrån att vara föråkare till att bli halv ihjälbiten. Här har sedan censuren dragit fram igen eftersom det bara indirekt hade med Tessan att göra.

Har också fått tagit del av tranor (men dom blev suddiga på bild) och en rådjursget med två stycken små kid, troligen bara någon dag gamla. Inte heller dessa djur ville vara med på bild. Inte heller alla andra saker jag försökte fånga med hjälp av mobilen. Allt måste stå/vara stilla i en sekund för att det ska funka.

Så till själva hunddelen. Morgonpromenad som ett första steg i dagens sökaktiviteter. Hundarna får skutta runt en stund i skogen (obs! djurfritt område) innan vi reser mot dagens samling. Av speciella skäl åkte vi idag en annan väg än brukligt och det ska nog inte bli någon vana. Nu är det inte Tessans tidigare åksjuka som spökar, för den verkar vara mer eller mindre botat men, vilken tråkig och dålig väg. För dagen så var det åtta hundar som skulle tränas. Väl framme fanns det två möjligheter en lite enklare ruta och en svårare (läs kuperad) ruta. Vi valde den lättare. Området hittades för några veckor sedan, då kung bore var på tillfälligt besök. I samband med en morgonrastning så kunde man konstatera att området var idealiskt att träna i och nu var vi alltså här ett par veckor senare och kanske nästan 25 grader varmare.

Rutan vallades av och den blir nog en utmaning då den var inramad av vatten både i vänster- som i bakkant. Som vanligt så var vinden lite nyckfull, vilket kom att visa sig till viss del för hundarna. Mitt upplägg för dagen var att prova ett medvetet tomslag, att försöka få Tessan att ta med föremål till husse och att eftersträva lite självkontroll från Tessan. Det sista är inte enkelt så hon är väldigt medveten om vad som komma skall. Detta medför att hon har mycket bråttom fram mot rutan och har svårt att vara stilla medan vi väntar på vår tur. Nu blev det inte som husse tänkt utan Tessan löste uppgifterna på sitt sätt. Av tomslaget blev det en figurant som visserligen befanns sig en bit framåt men vinden förde henne dit. Bra påvis dessutom. Nästa figurant fungerade också bra men där hann husse inte med så hon markerade den flera gånger inna jag fick fatt på hunden. Tredje och fjärde figgen löste hon också bra, något sänkt tempo men ökade när hon fångade vittringen. Men det där med föremål var helt ointressant när det finns godis. Dragningen var alltså betydligt större än min uppfattning så där får jag tänka om. Det var förresten en hund till idag som visade på samma sak. Åter till Tessans bravader. Alltså jag måste se till att börja träna på markering utanför sökträningen, kommer nog att börja i morgon med det. För övrigt så ser jag för dagen inga problem, hittar hon inget så letar hon sig självmant längre ut. Hon frågar inte om hjälp utan är helt självständig i arbetet. Kanske man ska börja jobba på att ta in henne ibland men det känns inte riktigt rätt det heller och självkontrollen har jag tidigare nämnt. De nya frågorna får vi fundera på ett tag inför nästa veckas träning på annan ort.

I förbifarten måste jag också få lyfta fram mina sökkamraters framgångar. Tycker att vi tänker och gör rätt saker. Allt från att man förbereder hunden till att man kan anpassa övningarna till hundarna så att de lyckas med det vi tänkt träna. Vilken kvalité... Det vi har kvar att jobba med är våra instruktioner till varandra så att alla gör det som de ska göra - vilket också gäller oss själva. Idag var skärpan från oss inte alltid så bra som den borde vara. Ska se om jag kan göra någon enkel mall att använda sig av framöver. Det finns en tanke det är bara tiden som fattas... Oops nu glömde jag nästa det som jag avsåg, ni är duktiga och ni läser av rätt saker - bra!

Leverpastej i tub kan vara farligt, tur att det gick bra. Blodpudding är kanske inte så gott som vi tror, leversnittar om hunden själv får välja? Bra nytänk hund 1, nej hund 9, det är inte lätt att veta vad man ska göra i alla lägen (som hund). Bra uppvärmning före skick av någon. Härlig snabbhet i skogen. Med fler, med fler. Några insiktsfulla lärdomar i gruppen från idag.

Under långpromenden, då vi för övrigt tappade en halv liter blod pga mygg, passade vi på att träna på utgångsställning och lite linförighet. Köpte inte till 100% resonemanget om att ha "full kontakt" innan man tar och börjar röra på sig. Så länge hunden inte vet vad vi håller på med och så länge jag lyckas belöna de beteenden som jag vill premiera är väl allt frid och fröjd, eller? Kom med ett mothugg om du törs!

Hundträning i morgon igen. Mer om det till kvällen/natten.

Le och klappa hunden!

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir inte förvånad att du inte köpte det här med kontakten. Den här föraren vill ha 100%. Varför inte hjälpa hunden att förstå vad föraren vill på enklaste sätt?? Jamie vet nu vad kontakt är men släpper ibland.därför börjar vi om. Två moment som jag vill ska vara perfekta för att jag ska känna mig trygg är platsen och kontakten, då tror jag att det kommer att bli roligt att tävla.