tisdag 17 juni 2008

Veckans "tjyvträning"
har nu genomförts. Som vanligt var vädergudarna på ett bra humör vilket vid den här tiden på året innebär att det är lätt att bli lite för varm när man sysslar med någon aktivitet i form av rörelser. Fast det kan man ju även bli om man ligger och pressar i solen också, eller hur?

Dagens hundaktiviteter började dock i en av de två lokala hundaffärerna i orten. Var tvungen att införskaffa ett tikskydd eftersom Tessan saknar denna utstyrsel. I samma veva passade jag på att fråga om en sökrulle och eftersom det fanns en, så bidrog vi till att höja BNP.

Egentligen var tanken med tjyvträningen att sätta fokus på lydnadsdelen men har de senaste gångerna också använts till ren sökträning. Målet för dagen var att få till djupa skick och att figuranten skulle vara dold. Anledningen till detta var att jag inte ansåg att Tessan hanterade detta korrekt vid söndagens träning. Ok jag vet att det inte var det jag tränade på då men... Det finns förresten några presenningar kvar om någon skulle vara intresserad på att ha en. Tack för hjälpen Tomas med klipp- och skärarbetet. Åter till träningen, tänkte också passa på att introducera sökrullen. Spännande att se vad som skulle hända... Jamie skulle fortsätta på den inslagna vägen med delvis synintryck.

Och som han lyckades med detta. Kom som skjuten ur en kanon, använde nosen, sög föremålet och sprang hem för avlämnande. Han visade till och med lydnad på stigen. Vi avslutade med en rolig grej, jag skickade hunden och minen då hunden, efter ett lyckat sökslag, insåg vem som var figurant 50 meter bort, var tydligen obetalbar. Betyg 10.

För Tessans del var det tre kanonbra sökslag. Hon grep sökrullen tappade tog upp men tappade igen. Då var det inte lika roligt att ta upp den igen. Så rullen fick jag hämta mellan varje slag men påvisningen var kanon. Tror mig kunna få hunden till att hålla fast längre genom att dra ned på godiset men vill inte laborera för mycket nu när det är löp. Betyg 10. Måste säga att jag är rätt nöjd med den lille... La till och med ner den långa kvällspromenaden mot en mycket kortare variant.

Älskar dig...
Ett sånt sms är trevligt att få, speciellt när innehållet får en att haja till. Ibland så kan man inte vara säker på att det skickats till rätt person. Är det någon som råkat ut för att få ett sms som var avsett för någon annan? Fast man kan ju inte veta, kanske är det så att någon använder tekniken på ett sätt fast med en annan avsikt? Jag brukar skicka tillbaka till avsändaren något liknande svar typ och jag älskar dig... Då är väl alla nöjda och glada?

För övrigt så är det vilodag avseende löpning idag. Sprang igår och inte märktes det att jag sprang stadsloppet i lördags. Så i morgon blir det hårdpass igen och då ska Nicki få följa med. Det är faktiskt snart vinter.

Gör det med ett leende och glöm inte att klappa om hunden efteråt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att det går så bra på eran tjyvträning, kanske en annan skall börja att ta till denna form av träning också.