måndag 2 juni 2008

Gräs- kontra grusplan!
Godkväll kära vänner. Dags för dagens summering av vad vi gjort eller inte gjort avseende hund. Som säkert alla märkt vid det här laget så är det rätt varmt för tillfället. Detta innebär att man håller igen lite med aktiviteter och detta beror nog inte så mycket på hundarna som på en själv. Började dagen med en halvlång promenad. Styva 15 grader redan runt halv åtta. Hundarna skötte sig riktig bra fast de var tillsammans, har ju allt mer börjat gå med dom en och en så dom inte ska "trigga" varandra.

Jobba förmiddag idag, känns helt ok att åka hem till lunch. Pga av värmen så sprang jag själv idag. 28 grader, 9 kilometer och 40 minuter senare är man hemma igen. Mellan-husse passar på att rasta de små djuren. Själv försökte jag mig på att måla på norrsidan, området längst upp där det är svårast att komma till. Få f.. vad jobbigt med en trasslig axel. Varför ska man vara så extremt högerhänt? Men jag kan faktiskt skriva (med en penna) med den vänstra och det är fullt läsbart...

Till kvällen var det dags för hundträning för Tessan. Dels lite skogsarbete och avslappning samt självkontroll - funkade si så där, hemskt svårt att göra rätt saker, åtminstone i mina ögon. Min lilla hund tror att det alltid är något skojigt som ska hända i skogen, förstår du vad rätt hon har...

Därefter tränade vi tillsammans med LJ och Jamie vid Abborrtjärns parkering, grusplan. Vi tränade på samma sak men ur lite perspektiv och får naturligtvis lite olika resultat utifrån detta. Tessan kan vara riktigt duktig att göra rätt sak under rörelse. Med Jamie är det så att han är duktig att göra rätt sak när han är still. Så om man blandar dessa hundar och tar det bästa från var och en, så kan kanske en linförighet vara värt upp mot en 9:a hos en seriös kollega. Vi var nog rätt nöjda med hundarnas resultat. Glöm inte att läsa gårdagens inlägg och LJ's kommentar så är det lätt att förstå skillnaden i träning och i viss mån även resultatet. Det blir nog bra, sett i ett längre perspektiv.

Tessan har sedan vigt kvällen till att, precis som en tonåring, sova sig igenom delar av dygnet. Hon har inte ens brytt sig om att titta upp då man gått förbi henne, värmen tar tydligen.

I morgon blir det lite snärjigt eftersom stor-matte ska till la Stockholmia early in the morning. Blir att köra lill-husse till dagis innan morgonpromenaden med hundarna. Blir nog lite med träning på em för Tessan. Tänkte jobba vidare på bitstocken och på att komma in med föremål, hänger till viss del ihop med söket. På tal om sök så är jag inne på att tälta än så länge inför lördagsens träning ihop med Säffle-gänget. Såg att det fanns stugor att hyra också, fint väder borde resultera i tält men vi få ravvakta någon dag till.

Dags för lite från boken:
- Förhållningssätt till livet
-Fokus på möjligheter, kraft, lust, vilja
-Att göra min grej just nu
- Våga prova
- Våga misslyckas
- Våga lyckas

Dags att sussa ett tag, är faktiskt riktigt ordentlig trött, har kanske slitit ut mig idag?

Skärpning nu, man måste vara glad. Klappa hundarna också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Alla våra kolegor är väl seriösa ????????!!!!!!! En nia för linförighet, dä skulle jag gärna vilja se tror att du har tagit i lite för mycket där.