torsdag 12 juni 2008

Så mycket glädje!
Så då sitter man här igen och försöker summera dagens intryck. Faktiskt har det blivit lite beroendeframkallande att gå igenom och analysera vad som hänt under dagen. Hur mycket styr man själv, hur mycket styr andra och vad är mer eller mindre tillfälligheter och vad tar man med sig i sin vilja att förändra framtiden i den riktning som man själv önskar och strävar efter? Idag har jag tagit många beslut i min yrkesroll, i mitt privatliv och i mitt hundliv. Vissa beslut passerar säkerligen bara förbi medan andra sätter sin prägel under en lång tid framöver. Ska inte bli allt för filosofisk här men det känns angeläget att emellanåt rannsaka sin egen möjlighet att påverka. Detta får bli mina ord i ingressen till dagens bloggande.

Som jag nämnde igår blev det staden och som tur var så var det ett mycket bra beslut. Skolavslutning med glada (hmm, lite för berusade ungdomar enligt mitt tycke) människor, traktorer och lastbilar, tutor och skrän och allt annat som tydligen ingår en sådan här dag. Perfekt för en snart 9-månaders valp att stifta bekantskap med. Det har varit några dagar som vi (läs Tessan) varit mycket på, när det gäller bilar igen. Så under första 5 minuterna skulle alla lastbilar attackeras. Här är det nu lite lurigt vad man ska göra och jag ska försöka förklara varför. Jag målar upp ett scenario för att du ska ha möjlighet att förstå:
  1. Lastbil närmar sig hund och förare
  2. Hund reagerar genom att agera
  3. Förare agerar och försöker "avleda" hunden
  4. Hunden köper "avledningen"
  5. Hunden avbryter sitt agerande mot lastbilen
  6. Hunden kasserar in belöning t.ex en godbit
  7. Allt är frid och fröjd någon tid (sekunder, minuter) sedan tillbaka till ruta 1
Nu kommer frågan, var detta ett korrekt tillvägagångssätt? I så fall varför, om ej - varför inte och vad kunde man gjort i stället? Svar kommer i morgon! En "cliffhanger" igen med andra ord.

Hur som helst så var det väldigt mycket som hände i centrala delarna av stan idag. Efter en kort tid så anpassade sig Tessan till allt som hände och det fungerade jättebra. Vi hälsade på folk både kända och okända, vi lyssnade till olika typer av oljud, vi hälsade på andra hundar, vi passade också på att vinka till en bekanting och så vidare. Har en fundering om hur mycket tuggummi som finns kvar där vi gått fram. Själv är jag övertygad om att minst 90% av alla slängda gummin, där vi passerat, nu finns i Tessans mage...

Det mest upphetsande, inte för för dagen men för stadspromenaden, var annars linförigheten som vi gjorde på mitt på Drottninggatan och i gångtunneln under järnvägen. Oj vad jag är nöjd med vad vi i denna miljö klarade av att prestera. Skulle tro att en och annan skulle kunna bli lite "avis" på detta. Man kanske borde lägga ett träningspass på stora torget men då blir man säkert upplockad av personal från någon psykiatriskt klinik om nu inte landstinget lagt ned all sådan verksamhet?

Inför helgens stora DM-drabbning så har jag lämnat mina sympatier till en annan klubb. Hoppas att det går bra för dom. Känns nästan som om jag accepterat ett förslag (men det var säkert bara på skoj) om att byta klubb, men nu är det faktiskt så att vi själva inte har något lag i år. Gissa vem som förhoppningsvis tävlar nästa år?

Nicki är sur. Hon fick inte vara med och springa idag heller. Blev ett lugnt pass för man vill ju inte ta ut sig innan lördag. Tiden sa något helt annat och med tanke på att jag även idag missade det man ska göra efteråt, åker man säkert på att betala priset.

Kvällspromenaden var sisådär. Tessan var riktigt stökig men å andra sidan var mina tankarna på ett helt annat håll. Men vi skärpte upp oss vid några tillfällen och då satt/gick hon där man ska. Roligt!

Har ni köpt vantar än? Vet vilket väder som väntar midsommarfirarna och du vill säkert inte veta det jag vet! Men "vem vet, inte jag" som Lisa Ekdal sjunger.

Nu blir det natti, natti. Hörs i morgon!

Gör det med ett leende och klappa hunden efteråt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan
Kanske va det du som tog förslaget på skoj!!!!