söndag 20 juli 2008

Sex igen!
Regn hela vägen upp till Campen. Var ute i god tid så det blev en hel del hundprat innan alla kommit igång. Verkar vara ett hårt liv, campinglivet alltså. Hade med en dragsele till Jamie som passade perfekt. Nu ska han bara lära sig att dra... men det är ju mattes arbete...

Lördagsträning och ett startnummer som så många gånger förut, lite märkligt? Är det något man får för man förtjänar det eller vadå? Platsen för dagens träning var Humletorpsskogen. Samma ruta som sist men vi startade lite lägre upp och därmed blev den också lite längre än sist. Efter nattens och morgonens regn var det rejält blött i skogen. Det var nog till och med så, att fästingarna regnat bort - än har jag inte sett någon krypande på mig till skillnad mot senast.

Som vanligt började vi med avvallning. Brukar välja att gå längst ut för det ger en bra bild av hur rutans förutsättningar är. En av mina nya upptåg för dagen var att låta Tessan, Nicki är ju alltid med och vallar av, vara med på avvallningen. Syftet med det var att inte låta henne vara ensam i bilen samt att hon skulle få "gå ur" kroppen lite. Har sett att hon har legat, i mina ögon, på en alldeles för hög aktivitetsnivå när jag hämtat henne ur bilen tidigare. Om jag redan nu sammanfattar min analys av åtgärden kan man säga att det föll mycket väl ut. Hon var helt lugn när jag tog ut henne ur bilen då det var dags för oss att köra. Sedan fick jag vara med att dämpa henne lite på vägen till sökrutan, men det gick också att göra idag vilket inte fungerat tidigare... Glömde nästan att vi hade extrahjälp av A-C med avvallning. Vi tackade också för hjälpen med markanskaffning och visade vår uppskattning med en Alladinask.

Missade en del av Wendys arbete då jag var nere med hundarna. Hon gick bra i själva söket men är inte riktigt lika pigg på påviset. Något att fundera över... Tror att matte gav betyget 8,5 men kan ha fel.

Två ut var Isi. Även här var det bra arbete och om jag inte kommer ihåg fel 10+ som betyg. Undrar om Isi inte har rabies? Nej då men att åka bil är inte så roligt...

Sedan var det dags för Viggo. Löste sin uppgifter bra och fixa också det planerade tomslaget alldeles utmärkt. Matte lyckades också avbryta när han försökte byta sida. Tyvärr kommer jag ej ihåg betyget men det måste ju varit bra det också?

Mio's tur. Husse bestämde att skicka tvärs emot vad hunden valde. Men vad gör det, han löste sina uppgifter galant. Betyget blev 10++.

Vad Jamie gjorde kunde jag inte se eftersom jag hämtade Tessan då. Matte var nöjd och betyget landade på 9 eller var det 9,5?

Så var det dags för oss. Ville få några nya svar därför några nya varianter. Ska prova med flyende figurant idag efter påviset inför nästa sökslag. Ska också prova på ljudretning. Lite elakt kanske gentemot Tessan. Hon måste alltså byta från synsinnet till luktsinnet respektive hörselsinnet till luktsinnet. Ger ett bra svar hur hon kan byta tillvägagångssätt och hur väl hon sorterar det som hon ska. Första figgen var utlagd utan retning, denna löste hon galant. Efter påviset låter vi figuranten springa ifrån oss. Tillbaka till stigen och nytt skick. Figgen ligger vid bakom ett stup och vi bedömmer denna som svårhittat. Inga problem... 3:e figgen var placerad på motstående sidan och där använde jag en ljudretning. Även detta fungerade bra. Vid påviset fick denna figg springa iväg. Nu var Tessan väldigt trött och jag var lite rädd för att jag inte borde ha fortsatt men men. Hon gick iväg så sakteliga men jobba sig upp för höjden och kom fram till figgen. Här blev det lite problem för det var lite getingar med i bilden som varit lite eleka mot figgen. Trots allt löste det sig och det blev ett nytt minne att ta med sig. Nöjd med resultatet så betyget blev en 10.

Åter till campen där jag bjöd på hemgjord hallontårta för att visa min uppskattning för det vi gör tillsammans. Tror att vi bestämde att den som ger sin hund högst betyg också bjuder på tårta vid nästa tillfälle. Vi får se nästa gång hur det var med detta!

Kan lova att Tessan var helt slut efter dagens aktiviteter, vilket framgår av avslutningsbilden.

Något har jag tagit, något har jag fått idag!

Ha det gott och klappa hundarna, gärna med ett leende på läpparna!

Inga kommentarer: