fredag 4 juli 2008

Doping!
Vet du vad som är doping? Kom att tänka på det när jag var ute och sprang idag. 30 grader varmt, 17-18 km på 1 timme och 15 minuter. Det tycker jag är rätt okey framförallt då jag helt saknade fartkänsla idag. Detta berodde nog på att jag passade på att prova min racer (cykel) igår. Det gjorde för ont för att kunna vara ett alternativ till löpning att cykla men jag snittade i alla fall 40 km över 2 mil.Men, nu var det inte det vi pratade om utan doping. Just nu håller jag på med det eller om det bara är en lätt sommarsvalka. Provar lite cider, jordgubb med fläder - nämnde detta för min broder och han häpnade och föreslog snabbt en öl eller lite tyngre guldbruna drycker. Men det var doping och hund som var det jag egentligen tänkte på. Vet du om att alla preparat du ger till din hund medför en viss karenstid. Tar du bort en tand så är det tävlingsförbud, röntgar du sin hund så är det samma förbud. Tänk på det och vill du veta mer om detta så finns det bra sidor att läsa på skk.se. Man ska minst räkna med 14 dagar oftast mer.

Nu kommer kortvarianten på helgens läger. Det gick åt helvete, åt helvete och åt helvete. Vilket hemskt språkbruk va? Men det är känslan man tog med sig. Den är numer mer nyanserad och jag vet vad som ska göras. Ett läger har den karaktären att fel kan rättas till eller, i värsta fall, förvärras. I Tessans fall anser jag att det var det som hände trots att vi var många duktiga hundmänniskor med. Vad är sluthandling i sök, tänk det tävlingsmässiga? Vet du inte det så får jag skriva om det en annan dag men inte nu. Ja, vi är på rätt spår och det är det enda som vi fått att funka men å andra sidan var det kanonbra. För att komma dit så måste ett antal andra delar saker också falla på plats och det gjorde de inte. Övertygad om att det var löpet som ställde till det.

Vi har sett prov på mycket bra sök, ja till och med imponerande sök. Men vi har också sett udda lösningar och att man kan göra vad som helst för att få till det. Ett exempel är att blåsa hunden på figuranten helt och hållet, gissa om hunden blev lång i nosen... En annan lärdom är att det är lätt att sänka en hund som inte gör det vi önskar genom att korrigera.

Fikapauser förkom även i detta sällskap och disciplinen var måhända lägre än vad vi är vana. Men vi hade en underbar samvaro under helgen med mycket hög musik, med grillad mat och med många glada skratt tillsammans med trevliga människor. Hälften var campare och den andra hälften pendlade. Kan det vara så att alla som håller på med sök är trevliga?

Mina egna skavanker efter denna intensivhelg var trasiga byxor, säkert 10 000 stycken myggbett, rivsår, fall baklänges över en sten (tur att ingen kamera var framme), pinne i nagelbandet vilket resulterade i minst 1 dl blod överallt och mycket mycket mer.

Totalt avverkade vi 3 sökrutor och jag kan garantera att det finns fina rutor i min hembygd om vi vid något tillfälle skulle prova något annat område. På lördagen så tränade vi även lydnad och plats efter 2 sökrutor innan en mycket trevlig afton tog vid och vi avslutade söndagen med uppletande.

Om jag ska sätta betyg så blir det nog inte ens en 5:a för egen del men erfarenheten kommer att lyfta oss framgent. Vår träningskompis, Jamie, gjorde bra ifrån sig och gick ifrån lite tvekan till allt bättre prestationer. Det är kanske inte rätt av mig att sätta betyg på det men vi kan kanske hoppas på en kommentar från matte...

Om vi då hoppar tillbaka till nuet så är det sök på söndag. Då ska jag få till det som inte fungerade på helgens läger, kanske. Annars har det varit en lugn dag. Depressionen håller i och jag längtar till vintern. Någon som kommer ihåg visan som gjordes av Bengt Sändh?

Vals om sommaren
Nu är den förbannade sommaren här,
en obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och slö och tvär,
torteras jag av sol.

Hur sommarn kan vara så populär,
det är för mig en fråga.
Jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.

Fan vad jag plågas och lider,
huden är rödbränd och svider.
Svedan är värst bak på ryggen.
När solen gått bort kommer myggen.
På dagarna får jag sviter
av småkryp som stinger och biter,
spyflugor, humlor och bromsar och myror och getingar.

Törsten är olidlig, ölet ljumt
och maten står och surnar.
Sommarn som skalderna jämt berömt
får gärna bli till höst.

Blekfeta kärringar på var strand
är gnälliga och sura
på ungar som bråkar och kastar sand
och spiller saft och glass.

Vi badar i avloppsbrunt vatten,
får maskrosor uti rabatten.
Luften den stinker utav tjära,
vad mer kan Carl-Anton begära.

Om jag ligger i solen och lurar
väcks jag av åska och skurar.
Drömmen vi drömde om sommarn i vintras
var alltför falsk.

/ Bengt Sändh

Det får bli dagen slutord.

Må allra bäst och eftersom det är fredag, så gör det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ganska lustigt egentligen, på rätt SPÅR när det gäller sök. Så olika vi människor är, en längtar till vinter med hjälp av en känd vissångare och så finns dom som hatar vinter (jag bl.a.

Anonym sa...

Ja du Stefan, det var bara att bryta ihop och sedan gå vidare. Och det gick ju kanon idag!
Hälsar en BLÖT Maria