tisdag 18 november 2008

Vattenpolo!

"Full fart mot helgen" som Gert F brukar säga. Det är ju redan lilllördag (va många l det blev men jag vill inte radera i dag heller) bara man glömmer av denna dag, eller hur? Kan upplysa om att bindorna kommer ut som dom ska. Har det till och med på bild men det verkade lite osmakligt att publicera dom. Men om det är någon som vill studera fenomenet lite mer ingående, kan man lätt köpa till sig rättigheterna för en billig peng, typ vad ett nytt tikskydd kostar...

Idag har jag förärat närmaste brukshundklubb med ett besök. Fina planer om man gillar det blöta (kolla rubriken). Syftet var att se hur lerig man kunde bli på en timme. Nicki var lerig från ryggen och nedåt. Tessan var det runt om och husse var blöt till knäna, lerig till midjan och ett och annat avtryck ända upp till mössan. Och mitt i detta elände finns det faktiskt de som tycker att detta med avsaknad av vinter skulle vara bättre än minusgrader och snö. Vart fan är vi på väg?

Hur som helst så var det inte riktigt det jag pysslade med på plan med Tessan. Vi lekte med boll och godis och med ja och nej. Ber om ursäkt utifall jag ropade nej så högt att jag skadade hörseln på någon. Vad fick vi då till. Ett långt inkall med läggande. Släta inkall där jag kastade bort bollen... ända in i skogen. Tack Tessan för att du hittade den igen. Vi provade hopp som vi inte har jobbat med och för att göra det lite svårt gick vi direkt på hopp sitt. Godkänt! Sedan provade vi stegen. Lade bollen på det översta steget. Tessan försökte naturligtvis hoppa upp och ta den från både höger och vänster sida. Husse lade då handen på det nedersta steget varvid hon, naturligtvis, gick upp och hämtade den. Nästa gång lades bollen på steget därefter. Samma procedur och, hon hämtade den. Tredje försöket hamnade bollen på samma ställe men då skulle inte husse hjälpa till. Hur det gick? Bra såklart, "kan själv" var i högform.

Men nu kommer vi till poängen, allt ovan var bara lattjolajbans egentligen för det var inte det jag var ute efter. Det var det där med att Tessan skulle förstå att det lönar sig att lyssna på husse och att komma tillbaka med bollen. Och det gick... klockrent. Hon valde till och med att sätta sig i utgångsställning med bollen i munnen (ja, i alla fall några gånger). Tänka sig att kanske vi hittade tillbaka till varandra idag... Fan, nästan så man blir tårögd när man tänker på det. Hon valde att komma till mig för fortsatt lek till skillnad mot tidigare när hon valt att leka själv.

Kanske ska jag överväga att träna sök på lördag iaf? Fast det är en massa annat samma dag som jakt och fest samt några saker till som jag måste välja mellan. Synd att behöva prioritera mellan bra saker. Det är mycket lättare när det är tvärsom, dvs välja mellan pest eller kolera eller skjörbjugg eller mjäll eller...

Om jag nu väljer söket så får jag skjuta på jakten, hur går det till? Läs detta en gång till är du snäll!

Ponera, att jag väljer söket. Ska jag då kanske skita (vilket språkbruk va?) i belöningarna med korv, ost och köttbullar och använda bollen istället ute hos figgarna och som rulle? Eller ska jag prova att åka och "leka" några gånger till innan det är dags. Jag har ju hela veckan på mig att leka... Mm, detta tål att tänka på.

Snart dags att ge sig iväg till den stora isladan. Hårt arbete och stort hjärta är vad som förväntas av mig och av de största barnen som ska med. Ska ta med öronproppar för vi har platserna brevid ståplats, och dom kan skrika dom...

Så, då, är det väl dags att säga "hopp och lek".

Vadå, om jag ler? Nä, behövs inte - munnen har fastnat i någon sorts kramp!

Krama hundarna och de som behöver det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag inte kan vara med och lägga mig i på lördag (äter tårta ändå?!) så röstar jag på alternativet att du åker och "leker" någon gång till och sedan anv bollen som rulle. Funkar det - fine! Funkar det inte - då vet man det...
Tack och hej - leverpastej!

Anonym sa...

" Det är dumt att gå i leran och sörja, när man kan gå på isen och ha det glatt". Men den här gången kanske det funkade!!!!!!!!!!! med lera menar jag.