lördag 15 november 2008

Dags att lägga av?

En väldigt drastisk frågeställning, kan tyckas. Men nu börjar jag uppriktigt bli attans så less på att inget fungerar. Ja sökslagen funkar väl när Tessan väl kommer på, eller får lust med vad det är som hon ska göra. Påvisen fungerar också när hon väl kommer iväg, det var lite si och så med det idag.

Tänkte prova att köra med rulle i halsbandet idag - det gick inte alls. Slutade med ständiga markeringar... Det funkade heller inte med att skicka - hon gick dit hon själv ville... Det funkade inte att bryta något av hennes beteenden - hon fortsate med det hon ansåg vara bäst... Hon släpper fortfarande rullen på helt fel ställen... Hon passade på att springa tillbaka till stigen flera gånger idag fast MUTOR fanns i hennes närhet istället för att stanna kvar hos mig... Och det finns mer men det orkar jag inte ens skriva om! Vissa delar får jag ta på mig mig själv andra är utanför min möjlighet att hantera.

Ett godkänt betyg är 5-6. För att uppå det så ska momentets syfte uppfyllas. Det betyg jag satt i skogen idag var utifrån detta på tok för högt. En mer klarsynt betygsättning skulle ge en klockren NOLLA.

Väl hemma igen så passade hon på att käka upp ytterligare ett trosskydd och löpskyddet. Det är det femte respektive det andra på mindre än en vecka. Hur skoj är det på en skala?

Den enda i familjen som gillade dagen var lillhusse som för dagen var iförd ny egen ryggsäck med tillhörande smaskens. Innehållet i säcken gick ned med stor aptit. Ja naturligtvis gillade jag också att han hade skoj - det värmer när barnen har roligt. Det enda som inte han gillade var att krypa ned under presseningen... Men annars var han bra både på stigen och som figge och duktig med belöningar. Radiodisciplin får vi kanske öva på?

Nu har jag funderat en stund, typ från skogen och diskuterat tillsammans med sökkamrater under kvällen, och jag har kommit fram till att just nu ska vi inte fortsätta att träna sök. Det enda som händer är att hennes felbeteenden förstärks alternativt cementeras. Det har faktiskt sett ut på exakt samma sätt en 4 månader. Hur jag ska komma åt detta eller hur jag ska gå vidare vet jag inte för tillfället. Provar nog MA's idé men det är ju bara en liten del av det hela...

Om vi gör som vi tidigare gjort får vi samma resultat som vi alltid har fått och det duger inte! Det är inget tidsfördriv vi håller på med. Att lägga, upp till en 6-8 timmar, i ur och skur och en tiotal mil i bilen på något som inte ger mer utdelning kan vara värt att ifrågasätta. Visst finns det en annan sida också och det är ju att det är väldans roligt och mycket trevligt har vi men! Tillbaka till funderingen, tänker i termer av Genomförande-Utvärdera-Förbättra-Planera och så om och om och om igen. Var det inte någon gammal låt som var så?

Det var väldigt roligt och jag gläds med de "lurviga" som verkligen visade framfötterna i skogen idag, mycket skoj!

Något var det i skogen som störde, undrar vad? Besked kanske kommer...

Och andra som var med eller som inte hade möjligheten att vara med, kämpa på!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Egentligen är inte 4 månader så länge, själv har vi varit skogsmullar i ca 6 år med ett litet upphåll. Sen beror det ju naturligtvis på ambitionen där är vi ju som bekant lite olika. Kanske det kan bli en glädjens dag någon gång till helgen.

Anonym sa...

Vad gäller störning i skogen hittade jag nada... Mysko.
Du har så bråttom framåt Stefan. Detta tar lååång tid att lära in. Du och Tessan har väl tränat ungefär lika länge som vi andra gjort när du hoppade in i gruppen
- och hur många av oss hade allt på plats då?
(Nu tränar Tia och jag inkallningsignal a´la valpövning igen).

Anonym sa...

Hm, tänker...