måndag 1 september 2008

Etthundraett!

Känns nästan som att börja om från början. Inte med hundarna men med skrivandet. Men nu har man rutin och erfarenhet av detta ==> innebär att det bara glider på. Anledningen till det fetstilta är att sökgänget, med mig själv i spetsen, drabbades av tokflabb i samband med utvärderingen i går. Tror nästan att vädret tog ut sin rätt med oss. Allt som överhuvudtaget kunde anspegla på fem plus ett, medförde att man nästen låg dubbelvikt över bordet. Här är några av de uttrycken:
  • "Det gick inte att få upp den"
  • "Det gick inte att få in den"
Att detta är klockrena termer i sökterminologin vet ju alla och en var, gudskelov...

Skulle ha skrivit i går, var det meningen. En del hinner man tappa bort på vägen så att säga. Tyvärr ville inte min mage det. Undrar om grädden på tårtbitarna jag bjöd på vad dålig? Efter en låååååång stund på porslinsguden (den som vissa ibland tillbeder av skäl som virus men också av egen förskyllan), gick jag och vilade lite och somnade jag mitt i ett sms under tiden jag skrev. Vaknade 03.12 med ett krampaktigt grepp om mobilen. Detta kändes inte bra men det blev en ny udda erfarenhet i bagaget. Man kanske ska ha med sig mat i sökskogen, om det nu inte var grädden eller makrillen eller...?

Hur gick då söket?
  1. Väldigt bra. Inget kladd hos fig längre. Arbetsvillig
  2. Väldigt bra. Figurant (jag) fick pussar... Tog fast rulle för 1:a gången. Såg ut att vara i himmelriket (typ skelögd) på skinkost
  3. Husse mkt nöjd, själv stod jag och inväntade min tur och misade allt medan Tessan letade efter liv i ett dinosarieägg
  4. Väldigt bra. Utförligare nedan
  5. Väldigt bra. Gillade inte att det fanns 2 synliga rullar men det redde upp sig. Gillar rosa bäst
  6. Väldigt bra fast vi försökte luras... Matte såg blek ut men visade på stor vilja. Hoppas att "skiten" går över... Annars får du överväga mitt råd
Själv hade jag tänkt mig att köra ett sök i den allra lägsta klassen, dvs före lägre. Med några små specialare i form av lösa rullar och belöning hos funnen figuranter. Att jag dessutom fuskade med frolic i handen, så att återföringen skulle bli bra, var det nog ingen som såg fast det både fanns domare och blivande domare med... Själv så tittade jag inte på just den lilla detaljen - kanske till och med valde att titta bort?

Varför då detta? Jo, upplever att mina övningar blivit så tillrättalagda att jag börjat missa att läsa hund. Nu blev jag tvungen att tänka, se, utvärdera, ompröva osv på studs. Jag lärde mig massor på detta och tror också att Tessan gjorde det. För hon gjorde allt som jag kunde förvänta av henne. Hon gick ut snett, kallades tillbaka, omskick, blev ett tomskick, ut på andra sidan, kom med rulle, bar den ända fram, påvisning, lade sig utan k för godis, återföring. Och så började vi om igen. Jag är nöjd och stolt med hennes insats. Snart får jag kanske tillbaka annonskostnaden vi lagt ut på Blocket. Ja de dagarna hon ligger där när jag istället är missnöjd och skäms för hennes tilltag... De första 50 metrarna gick så bra att det blev en ruta till av bara farten.

Fick betyget 8 för att jag tjatade? Det var lite hårt, på gränsen till petigt men säkert rättvist. Själv satt jag 10!!!

Efter avslutad sökdag blev det en löshundspromenad över "fjällen" där den ena bara badade och den andra började tjuvträna rapport. Har hon tänkt sig att klå den framgångsrika vovven (sm 2008) från samma kennel om något år?

Mmm, överhuvudtaget en dag i ens liv att minnas!

Nattinatti gott folk, ibland kan man behöva sova lite också - om det går!

Glöm inte bort att le, då ni gör det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pension?! Ulla-Bella har haft semester...

Anonym sa...

Jaha, var det det - det var! Förstod inte hur det hängde ihop. Känner mig som Sally... hon med skorna du vet...