torsdag 18 september 2008

Högtryck

kan vara detsamma som torka. Torka har det varit på skrivfronten. Varför då? Ja, säg det men det har varit mycket annat i huvudet ett tag och så har jag hittat ett nytt nöje att fördriva tiden med...

Vi börjar väl från början, det brukar vara det bästa - har jag hört!

Vattenträning
Förra veckans extra träning skulle gå av stapeln på fotbollsplanen i Skruvstad. En av de planer jag inte tidigare satt mina fötter på. Om nu någon undrar så har jag, trot eller ej, jagat boll en gång i tiden... MA hade utlovat normalt väder för trakten. Kunde i min vildaste fantasi inte tro att det skulle vara sååååååå attans blött. Även om vi sms:at om våtdräkt så glömde jag både kängor som regnkläder. Huh, vad jag frös när jag åkte hem, full värme i bilen även om vi bara var i början av september. Hur gick träningen då? Bra, lyckades med det jag försökte med. En händelse inträffade dock som fick mig att fundera. Höll kongen (leksak) en bit ut från kroppen, Tessan väljer att ta armen, en dryg halvmeter fel således. Är inne på att skaffa linser till henne. Att jag skrek när hon dessutom tryckte till fick nog varenda utländsk gästarbetare att skyndsamt avlägsna sig från området...

Skynda, skynda
Var vad det blev när jag väl bestämt mig för att ta med vagnen till GBK under helgen. Ankomsttid var precis i anslutning till mörkrets inbrott. Tycker just den delen kommer tidigt redan nu, och det blir ju bara värre framöver...

Husvagnsliv och porrsoffor eller om det var tvärsom
Vagnen fungerade som den ska trots att det var ganska lång tid sedan den användes of season, dvs när det inte var sommar. Kylskåpet blev iskallt och patronen levererade det den skulle. Tessan gillade inte att sitta i buren men där har hon inget val. Törs inte låta henne vara lös i vagnen, då är det nog bara att åka till skroten med hela inredningen. På lördag så var hon så upprörd att det slutade med att hon fick förvisas till bilen. Men det var nog det hon ville... Tack till H, min granne, för du höll koll på henne!

Stämningen var uppslupen på fredagskvällen eller så var det en nervös väntan inför morgondagens MH för några. Hur som helst så blev det många skratt och mycket prat om en viss soffa. Vi passade också på att prova såväl gula som röda alternativ och säkert något mer också. Kvällens dansband, RixFM eller om det var MixMegapol, var enligt de som förstår sig på sådant, helt okey.

Springa fritt
Ny dag och dags för en rejäl promenad. Tessan och Nicki fick chansen att springa fritt. Detta är nog det bästa de vet. Att dom i sitt springande dessutom passar på att leka retriver får jag tydligen acceptera. Varför ska alla vattensamlingar letas upp och passeras på blötaste sätt? Men som sagt, dom älskar att springa lösa och bara va...

MH
Oj vad gott att vara på MH som åskådare. Ibland så står det en ända upp i halsen. Vill inte ens veta hur många hundar man beskrivit även om jag lätt skulle kunna ta fram den informationen. Hade hoppats att få se fyra kända hundar men eftersom en var skadad blev det bara tre. Dessa tre hanterade banan precis som jag förväntat mig. Ja, jakten kanske jag lite förvånad över. Alla kan känna sig nöjda med sina fyrbenta och sin egen förmåga att hantera hundarna i de situationer som dom ställdes inför.

Ta med er den känslan när ni jobbar vidare med era små fyrbentingar...

Leta mat
Hade tänkt mig svamp till maten senare under dagen så det blev en liten tur upp mot sökrutorna. Och svamp fanns det i massor. Gick och letade i granplanteringarna för dör är oftast svampen lite torrare om än mindre. Jag fann vad jag önskade och en hel hoper trattissar dessutom. Maten tillreddes efter alla kostens regler men eftersom det saknades mjöl fick det bli vanligt stekt. Det var jättegott. Blev inbjuden till A-MÖ och TÖ för att inmundiga maten och även om jag trugade värdparet så blev det ändå att slänga delar av skörden. Vi fick även besök under kvällen då P ville ha annat sällskap än hundtokiga tjejer. Tack för en mycket trevlig kväll!

Kanske också ska tillägga att det blev tårta på eftermiddagen för de som var kvar. Alla åt typ dubbelt så mycket som de skulle...

Sök
Söndag och sökdag. Tyvärr var det få som kunde och även om vi försökte få med en halt, så blev vi bara tre ekipage.

Först ut var TÖ med Rokko som hade lite svårt att gå fram till mig. Av någon anledningen valde han att inte gå fram trots att jag som figge såg att han visste var jag var. Efter lite trixande så löste det sig. Är inte säker på att han ska gå i vind, han klarar detta ändå vilket vi såg på figuranten på andra sidan.

Sedan var det vår tur. Hade tänkt mig ett appellsök men glömde bort förra veckans problem. Som tur var var det någon som kom ihåg det och eftersom TÖ inte hade varit figurant för Tessan provade vi med en känd och en ökänd samtidigt. Hon gick ut perfekt och sedan, var det svårt igen vid markeringen. Men med mycket låg kroppsställning så löste hon det och vad hon växte då hon tordes... De efterföljande skicken mot figuranterna gick jättebra även om det blev sneda skick och att det inte gick att kall ain henne. Till viss del beror det nog på att rutan blev dåligt avvallad då vi bara var tre stycken. För det andra så fick hon inte vara med att valla av denna gång. Betyg kan vara en 8 om jag ser till allt som hände och en 10 om jag ser till att lösa ny figurant. Tårtan var alltså befogad.

Näste på tur var LJ och Jamie. Den lille rackaren plockade fram sin stora passion för att LUKTA. Jag kan lova att matte inte var nådig. Men, han upprepade bravaden igen och igen och efter några bra sökslag igen... Kanske är det något speciellt med svampar som ruttnar. Gårdagens besök (P) pratade om att deras hundar gillar att rulla sig i ruttnade svampar. Tur att J bara luktade. Sedan gjorde han faktiskt några bra slag och markeringar också, så helt åt h.....e var det inte även om något (ja du vet vem) uttryckte sig så.

Vi avslutade med att låta Rokko söka igen. Kanon! Alla polletterna trillade ned. TÖ såg riktigt nöjd ut!

Husse är ute
Undrar vad jag tänkte på när jag skrev denna rubrik?

Husse är ute och tränar
Ja just det. Har ju haft lite problem med benhinnorna (vävnadstålighet) ett tag. Har dragit ned på springandet och gjort lite mer på cykeln i stället. Men har nu sprungit utan hund några gånger och det flyter på bra. Har hittat en ny runda på 10 km som ena dan tog 46 minuter och en annan dag 43 minuter trots att jag höll igen. Lurar lite på att det får bli tjurruset till lördag, vi får se. Kanske behöver jag avreagera mig bland alla andra testosteronstinna hanar... ;-()

Husse är ute och går
Har nu kommit igång med långpromenaderna igen. Försöker lägga lite mer tid på Tessan vilket jag tycker ger resultat. Häromdagen gick hon ett halvfot (du vet hur jag menar) under cirka 1 kilometer. Skulle önska att jag kunde ha henne lös mer men tyvärr får vi jobba vidare på detta. Det är allt för mycket valp i henne ännu. Löv och fåglar (och tuggummi) blir lätt det viktigaste att göra i den lilles värld.

Husse sover vid fel tillfällen
Har varit lite si och så igen med detta. En kväll somnade jag framför datorn och vaknade när jag höll på att trilla ut stolen... Trassligt att sova på natten för värken skull även om de sista två nätterna varit annorlunda. Känns väldigt ovant att vakna till en alarmsignal...

Husse tittar på TV'n, förlåt datorn
Har hittat en ny hobby. Mordkommissionen. Rolig serie där man får följa en bunt poliser i deras jakt på mördare och i sociala relationer. Det finns inte en av dom som har en normal relation. Vad nu en normal relation är i dessa tider. Klart sevärt tycker jag att det är i alla fall, prova gärna!

Hipp, hipp
hurra, hurra, hurra, hurra! Tessan blev 1 år i måndags. När är hennes hjärna där?

Röntgen
Har nu varit och beställt tid för detta. Den 23:e smäller det. Hade tänkt roat mig med att se hur mycket man kunde pruta på röntgen fram och bak samt två vaccinationer. Varför ska man bara acceptera ett pris? Har man varit kund i 22 år, borde det ju kunna premieras kan jag tycka. Tyvärr blev jag så väldigt full i skratt (fråga inte varför, det är sekretessbelagt), så det blev ingen prutning. Men jag fick rabatt i alla fall, varför? Kan det vara för... 28 dagars karenstid är att vänta. Ja om vi skulle ställa upp i något arrangemang alltså typ lydnadstävling, brukstävling eller MH. Fast just nu har hon inget att göra i någon av de delarna.

Operation
Själv har jag varit till Dr. Han tittade på mig i 30 sekunder och bestämde sig sedan för en lateral klavikeländsrespektion. Så nästa månad blir jag kanske en fullt fungerande enhet igen. Tänkte fråga honom om jag kan spela piano efter op. Om han sagt ja skulle jag sagt "bra, för det har jag inte kunnat innan"!

Medlemsmöte
Var på klubben igår och blev upprörd. Vi har några medlemmar som är väldigt duktiga på att lyfta fram sina egna önskemål. I det här fallet skyddstävling. När man ber någon av dom att träda in i tävlingssektorn blir dom plötsligt nästintill ljudlösa och det ser ut som om dom nästan inte ens är kvar på mötet. Lyfte fram frågan om agilitytävlingar och då blir samma medlemmar, irriterade över att det skulle vara ett gemensamt klubbansvar. HUR FAN TÄNKER MAN? Jävla egoister... Varför håller man överhuvudtaget på med detta? Tror att jag framledes bara ska ägna mig åt lobbyverksamhet, om ens det! Ska bli en sån där som håller med den jag sist pratade med och ska absolut inte gå på något möte eller hjälpa till på något sätt. Det där kan ju någon annan sköta åt mig. JAG VILL OCKSÅ BARA HA, INTE GE! Nej så blir det väl inte men jag har nu bestämt mig för att säga rakt ut vad jag tycker och tänker om alla människor som uppför sig på detta barnsliga sätt som jag antydde här ovan. Jag blir nog en riktigt pain in the ass för väldigt många. Så tänkt dig för, onda ögat ser dig...

Utifrån detta möte så satt jag och funderade på vägen hem och en insikt slog mig. Att det är viktig att fundera över är hur vi bemöter andra människor. Jag tänker inte på de vi i normalfallet möter, för där har vi ju efter en tid hittat bra former (förhoppningsvis), utan de vi träffar ibland, exempelvis om man tränar tillsammans med någon ny eller om man har en utbildning. Gör man det bästa man kan för att alla, och då menar jag alla, ska känna sig accepterade för den de är? Nu kanske jag är lite djup men frågan är befogad!

Om du inte redan förstått det var det inte en enda medlem som håller på med agility på mötet, undrar varför?

Nu är vi ikapp
Idag blir det extraträning. Ska nog kunna klura ut något spännande att hitta på för Tessan. Måste nu ta och springa lite. Sedan får det bli en stund i relaxen så att ilskan som ploppade ut här ovan försvinner. Men det regnar nu så det blir nog ett ansbitt av Mordkommissionen istället.

Ha det allra bäst!

Till och med artiklarna i Metro ler nu emellanåt...

Klappa de 4-benta också!

Jag lämnar inga garantier för att det som står här, stämmer överens med verkligen. Det kan vara sanning, fabricerat, påhittat, fiction eller ren och skär lögn. Det kan ju vara som Lisa Ekdahl sjöng:
"Vem vet, inte du
Vem vet, inte jag
Vi vet ingenting nu
Vi vet inget idag"

Vet du föresten när en revolution är laglig? När den lyckas! Hoppas att jag retat upp någon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Man håller på med detta för att det är så jä.... roligt, men tyvärr är det inte alla som har den inställningen den "Någon" kan göra det. Men vi fortsätter vi som har roligt......
Sablar att vi missade tårtan, men men det blir säkert flera gånger ifrån typ mig!!!!!!!!!
Vi ses nästa träning "onda ögat"

Björnis