måndag 29 september 2008

Skallmarkör och inte längre lättklädda

Hallå där ute!

Allt väl, hoppas jag!

Vad nytt? Tja, Tessan är knasigare för varje dag som går. Blandar bra saker med mindre bra saker. Dessutom så har hon skaffat beskyddare tar tar parti, för henne i ord och handling, när husse blir allt mer fundersam vad det är i snöret egentligen. Här kommer ett exempel på vad som "ploppar" ut.
  • Normalt
    När man dammsuger så brukar Tessan jaga munstycket och försöka bita i detsamma
  • Nu
    Så springer hon in i ett hörn och skakar...
Attans hormoner eller vad det nu är! Jag gillar det inte...

Gårdagens sök var sisådär. Som man kan läsa på ett annat ställe, kolla länkarna nedan till höger, så jobbar hon bäst när hon är lite trött i "kolan". Men men, jag vet ju att man inte ska ta henne direkt från bilen och tro att det bara är att köra. Beskrev hennes insats igår som en hund som får en massa nerdrag för detaljer (betyg 7) men som bjuder till och vill så mycket att man som domare måste ge betyg 8. Man kan vare sig skratta eller gråta. Men jag tröstar mig med att hon bara är 1 och att vi bara sökt i 5. I det första fallet pratar vi år och i det andra månader...

Sökkamraternas hundar går bra och de löser sina uppgifter på ett bra sätt. Igår kom någon också på att det är detaljer vi jobbar med/på och inte bara med helheten. Det är bra att påminna sig om det. Och visst finns det detaljer att jobba med men vi börjar få grepp på dom och hur vi ska lösa dom. Vi återgick dessutom till presseningar vilket är bra för att hundarna tvingas att jobba mer med nosen. Läs rubriken så bör du få ihop den senare delen.

Rubriken ja. Den kommer sig av att Tessan använde sig av detta igår i samband med att hon hittade figuranten. Jag kan åtminstonde finna 2 klara orsaker till detta. Den ena är att hon hittade en figge i skogen med hjälp av synen - vad gjorde den där? Den andra är lite mer långsökt men ändå inte - hon förväntade sig en annan figge! Hon, Tessan alltså, har tidigare haft problem när hon hittat sin beskyddare och sedan ställs inför en ny figge på samma sida. Långsökt, ja men ändå inte... Hittar nog fler orsaker om jag funderar en stund till men det tänker jag inte göra utan jag släpper det.

Fredag 15.00 blir det en insats för att helgen ska fungera på ett bra sätt. Rutor ska snitslas, legor ska skapas och en hel del annat ska väll också lösas. Lite filosoferande och mys hinns säkert också med innan vi sparkar igång lördag morgon 09.00. Själv ska jag försöka använda de figuranterna som Tessan träffat minst. Det är en knut som vi nu måste lösa upp. Tror faktiskt att det är nyckeln till det mesta just nu.

Det är dåligt med bilder nu för tiden. Min kamera fungerar, vilket inte alla gör, så jag vet inte vad jag ska skylla på. Ska försöka knäppa många till helgen...

Har tagit en längre promenad på morgonen och hundarna ligger och sover "den oskyldiges" sömn. Detsamma gjorde de igår ikväll men så fick de sig en riktigt lång promenad efter söket. Nicki åt nog något olämpligt eftersom hon gjorde det-man-inte-ska-göra-i-bilen när vi kom tillbaka. Slutade med sanering av bädd och matta. Tur att det fanns vatten att tillgå. Men lukten, var med hela vägen hem, usch! Hon gjorde dessutom en sån grej till men det var i samband med kvällspromenaden så det gjorde inget fast hur tar man upp 3 dl puré?

Själv fick jag käka svamp till kvällsmat fast jag inte plockadt några. Tusen tack till RA, dom smakade alldeles utsökt!

Ska läsa lite i en bok som jag tänkte delge min sökkamrater på fredagkväll. Men det får bli lite senare för nu ska jag ta med mig Tessan och nöta lite lydnadsmoment. Blir jag först ut?

Just det! Glömde nästan att tacka till höger och till de andra för allt gott till fikat efteråt. Ni som inte var där, ni missade något... Det gäller att prioritera "rätt" saker men, det kan ju inte jag göra åt er, eller hur? Skrivet i all ödmjukhet, det är absolut inte mitt syfte att moralisera, rättfärdiga eller fördöma något. Det var bara tråkigt att ni inte var där!

Smile, you're on Candid Camera! Eller tror du att dina görande här i livet går obemärkt förbi?

Klappa och pussa de 4-benta också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett "försnack" måtte vi väl hinna med efter iordningställande av sökrutorna!!!!!!!! Gubbgrön var inte meningen som någon ledtråd, men så här i efterhand kanske det är en liten men dock en ledtråd.... kämpa vidare.