onsdag 23 september 2009

Insikt!

Hallojs där ute! Allt väl? Solen skiner och humöret på topp får vi hoppas!

Tränade igår en stund. Inte lätt att vara i rätt "mode" för att träna med en kroppsdel som är allt annat än som den ska vara. Det var i detta som jag kom till insikt att jag har blivit en belöningsautomat för Tessan. Hon gör inte saker för att hon tycker att det är väldigt kul eller så utan för att få en bit Frolic eller en kong att sätta tänderna i. Det var då den stora insikten slog mig...

Kanske var det tidigare under dagen som ett frö till detta började gro? Vet inte hur många gånger själv jag uppmanat andra hundägare till samma sak men... Ibland så tappar man bort sig någonstans mellan inlärning och när det för dags för precision. Kravfasen är ett annat ord för detta. Vad är viktigast att ha kul eller att göra exakt rätt? Visserligen kan man få båda men oftast blir det det ena eller det andra.

Det där fröet var när jag läste en artikel om en uppmärksammad tv-personlighet som pysslar med hundar. -Lek med din hund utan hjälpmedel, var budskapet. Inte så lätt som man kan tro och speciellt inte med Tessan som tar alla tillfällen i akt för att utmana i kamp eller att gå in i olika typer av dominansbeteenden. Detta får vi försöka klura ut en lösning på. För visst finns det lösningar.

Nä, nu har jag inte mer tid för detta. Livet är fullt med en massa annat elände, också.

Grrrrrrrr!

1 kommentar:

Maria sa...

Svåra grejsaker du är inne på! Vi vill naturligtvis att det ska vara kul att göra exakt rätt saker men då gäller det att inte vara för generös med vad vi belönar. "Inga gratisbelöningar" brukar jag predika. Lätt att säga - jag vet!
Ang pöket börjar det bli slitsamt för nerverna. Dag 17 igår blev det ett första pök men enl blodprovet var de en aning tidigt! Vi fortsätter idag. Det är tufft att vara i porr-branchen:-)