söndag 10 augusti 2008

Äntligen igång igen!

Hallå där!
Nu är vi tillbaka i etern igen. Även om det går att skicka från mobilen så blir det en väldigt massa knappande, så det lämpar sig bara för korta inslag.

Under tiden för datorstrulet så har det hänt så mycket att jag totalt glömt av det mesta. Eller rättare sagt, det har inträffat lite tråkigheter de senaste dagarna så jag är helt fokuserad på dessa nu (och inte det som hänt tidigare alltså). Min lilla "skata" har, förhoppningsvis för tillfället, en attityd som INTE kan accepteras. Att hon tidigare jagat och gjort utfall mot både ditten och datten är en sak men, när hon nu försöker fullfölja med uppenbart syfte är hon långt utanför mina sociala ramar. Att jag i denna fråga har en lapp i mitt skrivbord skriven 1 vecka efter hemkomst (november 2007) som beskriver just denna utveckling, känns!

Vad finns det då för alternativ?
  • En ytterlighet är att sätta henna på första bästa transport tillbaka till uppfödaren, så är jag av med problemet...
  • En annan ytterlighet är att försöka jobba med detta problem. Vilket innebär mer arbete än jag idag har tid eller lust att lägga på detta...
Så var det med det. Vi får väl se vad som händer i söket idag. Inget beslut är taget men jag gillar inte att skjuta upp saker och ting även om det faktiskt i vissa fall, är bra att inte rusa åstad. Tror att datum för beslut får bli 1-års dagen vilket ligger en dryg månad fram.

En sak som slog mig just nu är att Nicki faktiskt slutat med att vara den som ska vara först fram till allt i både positiv och negativ bemärkelse. "skatan" har faktiskt tagit den rollen oavsett om jag varit "beredd" eller ej (upptagen i telefon eller liknande). Alla händelser har inträffat när både varit med och varit tillsammans. Är det så att denna nya rollfördelning påverkat de olika händelserna? Vad innebär det i så fall i ett längre perspektiv? Hm, gillar inte detta heller då det har andra konsekvenser i beredskap.

? tänker?

Får testa och se vad som händer då "skatan" är ensam med mig...

Ska försöka provocera fram beteendena för att visa att det inte är acceptabelt. Så nu har man väl en strykrädd hund snart? Här kan man tycka vad du vill men "mjuk" uppfostran har inte gett önskvärt resultat. Så vad har jag för val?

Lämna gärna synpunkter! Känner att man är lite i affekt så att man därigenom kanske tänker lite snävt...

Nej nu ska vi vara lite mer positiva. Ska bli roligt att köra sök idag. Kommer säkert att få se flera bra prestationer av hundar som inte, som min, strular. Man fylls faktiskt med bra energi av att se andras hundar lyckas. Tänkte träna på att ha (fortfarande) "skatan" lös på stigen som en övning. Detta var något vi pratade om i förra veckan. Sedan blir det nog lite baklänges idag. Det är ju viktigt att hon lyckas med något också...

Ha det gott och klappa era hundar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Söket fixade hon i alla fall som hon skulle! Förhoppningsvis är hon "bara" inne i en jobbig tonårsperiod... Vill du ha hjälp med att arrangera situationer - säg bara till!

Anonym sa...

Ja idag var hon inte så pjåkig den lilla "skatan". Tror faktiskt att Lollo lyckades beskriva det, under utvärderingen, på ett bra och träffande sätt, hon (ja "skatan" alltså) var faktiskt annorlunda i flera olika bemärkelser.

Tackar Maria för tårtan (helt underbar, hoppas att Tia fortsätter att gå bra = mer tårta) och för erbjudandet om hjälp.

Gott att känna att man har vänner som bryr sig om...