söndag 14 juni 2009

Nu är det gjort!


Om beslutet är bra eller ej återstår att se om sisådär ett par veckor...

Innan jag kommer tillbaka till det först skrivna kan jag inte låta bli att plåga er med mer information från igår. Det handlar ju naturligtvis om stadsloppet. Hittade en bild av mig och speciellt bildskön är jag väl inte men jag tycker nog att jag ser piggare ut än jag kände mig. Kan berätta att jag åkte på en mycket kraftig allergisk reaktion efter loppet. Fast jag har lärt mig att hålla för näsan varenda gång jag nyser. Om jag inte gör det går kroppen in i en förkylning och vem vill ha det några dagar före midsommar. Vittne finns! Idag mår jag toppfint igen och om jag hade haft möjligheten skulle jag kunna tänka mig att ta en runda som en upptrappning inför tjurruset eller något annat tokigt. Men denna gång får hundarna hänga på igen.

Ok, vi har tränat sök idag. Farten som fanns i Tessan förra veckan fanns inte idag, jo faktiskt på första skicket. Sedan gick det mesta i baklås igen. Gissa om jag har funderat på vad i helsefyr detta beror på. Min slutsats är att det beror på att jag använde två nya figurantskor idag. Tessan blev svår att få ut, det gick långsamt, en del grunda slag, fuskade och tjuvade rullen osv. Fasen att jag inte kom på detta med en gång - då skulle jag ju kunnat kolla av om det var så som jag tänker!

Shit happens, fast jag fick uppleva min första ideala rullmerkering och bärande ända hem. Nästan ståpäls! Kanske var det ett jättebra sökpass egentligen men eftersom man tänker helhet och man kommer mest ihåg slutet - nedvärderar man vovvens insats till och från. Vi fixar till detta till nästa helg , om vi har huvudet kvar då? Ja, efter allt gräs och gråbo som får en att nysa så man tror att kolan trillar av. Tänkte du på något annat?

Nu till rubriken och detta med beslutet. Har precis skickat in en anmälan och förmedlat en peng för att få möjlighet att gå ett lydnadsprov. Huva, när gjorde jag det sist? Nu blir det en familjefejd dessutom...

Därför avslutades söket med att jag och Tessan tog en dust med lydnad. Fungerade faktiskt riktigt hyggligt även om vissa brister finns. Tror nog att vi kan skramla ihop en hel del och hon håller ihop. Så här der jag på det idag:
Platsliggning, något osäkert ännu - rimligt betyg 9
Tandvisning, kan bli ett bekymmer - rimligt betyg 8
Linförighet, kan gå hur som helst - rimligt betyg 7
Läggande, funkar bra men ligger hon hela tiden? - rimligt betyg 8
Inkallande, bra moment fast slarviga avslut - rimligt betyg 8
Ställande, funkar bra men står hon hela tiden? - rimligt betyg 8
Apportering, nej, nej, nej släpper - alltså betyg 7 eller?
Hopp över hinder, funkar fast ibland som stöd - rimligt betyg 8
Helhetsintryck, ja vad ska man säga - rimligt betyg 7

Alltså om, och då menar jag om, alla moment fungerar så kanske. Idag är jag lite osäker men ska göra vad jag kan för att få det hele att funke. Det kommer att bli hårdträning - stackars Tessan...

Ses vi på tjurruset eller?

6 kommentarer:

TA sa...

Tjurruset? Varför nöja sig med det lilla? Eftersom du officiellt var 10 % bättre än prognosen, trots allergier, tycker jag du kan sikta högre än så - Lidingö! Då har gräs och gråbo dessutom gjort sitt för säsongen ;-)

/TA

medtävlande sa...

Ja tänk om inte om fanns. Klart det funkar.

Stefan sa...

Lidingö!
Kräver en resa till 08-land! Tveksamt eftersom jag är en så stor miljövän...

Stefan sa...

Om!
Har en nyktrare syn på betygen idag. Känner att jag skrev ned det jag kunde hoppas på i bästa fall och inte såsom verkligheten ser ut.

Fast det kan funka...i den bästa av världar och vem lever inte i den?

Jenny & Bisse sa...

Jag tyckte Tessan var duktig ute hos mig iaf, såg ju inte det andra. Men vi kommer gärna tillbaka, är väl tämligen ny figge för henne då också, så då kan du ju experimentera lite :)

Husse sa...

Ja, jag är nöjd med hur det funkade hos figgarna - men vart tog hennes vilja att springa och leta (läs söka) vägen?

Tror att det är bra med nya ansikten och andra tankar. För någonstans är det ju så, att man vill att det ska fungera även på tävling och då, är det knappast några kända individer i skogen.