lördag 13 juni 2009

Miljöträning!

30-års jubileum och ett stort deltagarantal var det på årets Stadslopp. Tessan fick följa med och kolla på lillhusse som gjorde debut. Har ångrade sig innan start men när allt väl var avklarat, var han mycket stolt och en påse samt medalj rikare. Tessan höll på att krypa ur skinnet. Verkar som jag fuskat med detta ett tag. Efter en 10 minuter så stängde hon i alla fall av - skönt.

Nu var det ju så att jag skulle skriva om hundar här men ibland slinter jag in i detta själv också. Det var ju dags för mig att bekänna färg idag. Att springa med hund är en sak utan, en helt annan.

För första gången bor jag ju på promenadavstånd till arrangemanget och värmde upp på vägen dit. Gott att slippa dra med bilen. Kom allt för tidigt till start och fick fördriva tiden med en uppvärmning till. 50 personer gjorde sin 30:e (av 30 möjliga) start - helt otroligt. Kollade in en Kenyan som jag skulle ta rygg på. Pang, och så var vi iväg. Löparen jag skulle ta rygg på bara försvann men han hade ju bråttom till målet eftersom han skulle vinna detta...

Har tränat lite sämre i år och var faktiskt nöjd om jag skulle klara 50 minuter. Fast man har ju en liten djävul i sig som vill lite mer. Själv gick jag en match mot min astma som jag förlorade stort kan man säga. Trots att jag fullkomligt tryckte i mig dos efter dos så funkade inte ett skit. Kilometertiderna, så gott jag nu kommer ihåg såg ut så här i ackumulerad form och i km.tid:
1 km, 4,04 - 4,04
2 km, 8,16 - 4,08
nu är det jobbigt värre
3 km, 12,38 - 4,13
4 km, 17.01 - 4,15
5 km, 21,35 - 4,19
sen började det på att hända saker framförallt i psyket eftersom jag inte på något sätt fick i mig det syre jag så väl behöver
6 km, 25,53 - 4,19
var tvungen att ta i lite extra eftersom kollegorna hade vätskekontroll
7 km, 30,40 - 4,23
8 km, 35,56 - 4,30
9 km, 41,35 - 4,37
10 km och målgång, 46,11 - 4,37. Konstigt nog är min officiella tid 45,07!!!

Märkligt vad många negativa tankar man kan tänka när det inte riktigt funkar som man vill? Allt från ont i nackan till att fötterna krampar och jag tror även att börsen hann och gå ned rejält en sväng runt 8 km på Drottninggatan. Där var det föresten någon dåre som ansåg att man skulle springa det snabbaste man kunde i 100 meter - ska aldrig mer handla på denna sportkedja!

Bland det jobbigast jag gjort och min leende försvann redan efter 3 km. Slog i alla fall exempelvis Stefan H och hockeytränaren Tommy S. Kollade även in tiderna på andra hundmänniskor som jag såg och kan konstatera att jag slog dessa. Som plåster på min sårade stolthet lyckades jag också va den snabbaste på jobbet. Nu ska jag en tid framöver hålla mig till vad hundarna kan prestera och därmed slipper ni (kanske) läsa om vad jag hittar på - själv.

Avrundar med att ge en jätteeloge till all publik (och det var säkert rekordmånga) som kantade banan och som mer eller mindre hjälper till.

Imorgon blir det sök och då, ska rullen sitta som en smäck ända fram till stigen!

Ha det gott!

Inga kommentarer: