måndag 12 januari 2009

Stukning i kvadrat!

Hej hopps därute, allt väl får vi hoppas!

Efter gårdagens sitta-inne-och-titta-ut-väder var jag bara tvungen att snöra på mig löparskorna idag. Vädret var inget bättre, jo kanske något varmare och det var inte ett dugg duggregn. Nu blev det så där igen med det svenska språket - märkligt? Hur som helst så drog vi iväg och efter 500 meter så stukade jag höger fotled. Hur skoj är det på en skala? Inte tårta iaf. Efter några minuters oj-ande och en väldigt massa svordomar testade jag att kuta vidare. Hundarna trodde nog att husse var allmänt villrådig och gjorde vad de kunde för att höja farten. 500 meter senare var det, som ett brev på posten, dags igen. Då var jag tvungen att gå ner på knä och prata med högre makter - ja, den andra sidan hörsammade inte mina ramser. Ytterligare några minuter senare och med allt förstånd bortblåst i huvudet, sprang vi vidare. Fast vi tog det lugnt, till och med mindre snabba kamrater skulle ha sprungit ifrån oss. 1 mil med 2 stukningar måste vara något typ av rekord det också, om inte annat i dumhet...

I detta väder, konstigt att det finns personer som gillar när det är så här istället för massor av snö och rejäl kyla, blir de 4-benta mycket smutsiga. Nästan så man skulle vilja ha en slang och spruta av dom på utsidan. I samband med torkningen efter avslutad runda, uppstod blodvite av någon outgrundlig anledning och "någon" åker på att införskaffa det välkända/ökända "straffet". Ska man hålla sig till reglerna så ska man, eller hur?

Fick precis en förfrågan om att vara domare på en lydnadstävling inomhus. Klart intressant men till detta tackade jag nej då lillhusse går i första hand.

Nu ska jag lätta på bandaget. Ja, egentligen skulle jag väl kunna strunta i detta överhuvudtaget eftersom blödningen redan gjort sitt men det känns lite bättre om man pysslar om sig. Undrar hur jag komma att gilla 3 trappor de närmaste dagarna?

Har dessutom tänkt till vad det gäller "våra" metoder i söket och tror att vi är fel ute om vi bestraffar, ja agerar som vi gör egentligen, då någon hund exempelvis stannar i rutan och luktar eller gör något annat som vi anser inte vara "rätt sak". Dom gör ju det inte av pin ki för att jävlas med oss. Det finns en orsak till att det är viktigare att nosa på en fläck än att söka. Tänk till nu alla så blir det en bra diskussion vid nästa tillfälle...

Ha det gott och var snälla!

1 kommentar:

Anonym sa...

Säger det ännu en gång, nyttigt att springa? verkar inte så. Och skall man utöva denna konstiga sak så måste väl sommaren vara att föredra, torr asfalt, lagomt med sol och sist men inte minst drycken smakar säkert bättre!!!!!!
Personligen tror jag att det är bättre att kalla in hunden då den fått ett stopp coh försöka igen.....