torsdag 29 januari 2009

Bakslag

är inget man vill ha. Men, som ett brev på posten, kommer dom ändå. Tessan har återgått till gamla aktiviteter till och från. Just nu är det mycket till då det gäller allt som kan kallas fordon och som rör på sig. Hur tråkigt är inte det på en skala?

Har provat att ändra på lite saker. Bland annat så ställde jag in flera springträningar eftersom det verkar vara något som höjer detta tokiga beteende. Fast, hur kul var det att springa själv? Kunde ju tagit Nicki med mig men hon fick också avstå.

Tessan har också börjat pipa/gnälla och liknande saker när det är något som hon vill göra annorlunda mot det jag vill. Och om det blir riktigt tråkigt åt henne hänger hon i kopplet som en nyfångad gädda som sprattlar och vill iväg.

Det går väl över måhända? Om hon blir 15 år är det bara 13,5 år kvar på tokerierna...

Provade med att titta på den där videon som jag nämnde för en tid sedan. Märkligt nog så blev jag denna gång inte inspirerad att träna lydnad, vad händer och varför?

Idag ska det bli springtur för hundarna. Jag bryter min inslagna linje och avslutar den negativa förstärkningen och återgår till positiv förstärkning. Eller om det bara handlar och fysträning kanske? Det finns två delar till när man pratar beteenden och de är positiv och negativ bestraffning. Vill du veta mera kan du klicka här.

Vart är vintern då? Snart är denna säsong borta och i och för sig spelar det ju inte så stor roll eftersom jag själv inte är bra i min axel och därigenom inte kan prestera så mycket. Men det hade varit väldigt bra om man kunnat "köra in" Tessan i år så vore det väl fan också, om vi inte skulle kunna få en högre valör än SM-silvret från 2006, Östersund, med Nicki. Ja vilken tävling det var. Allt som kunde gå fel gick fel. Dåliga (trasiga) trampdynor, fel vägval, draglinan gick av och fick knytas om, översta delen av staven lossnade och fick åtgärdas med en liten pinne och ett träd i skogen. Men i mål kom vi och näst bäst var vi! Vilka minnen...

Va, sitter jag här och blir nostalgisk? nej, nu tittar vi framåt igen.

Höll på att glömma, orten som söktes var Edsvall som mycket riktigt Lotta gissade. Men det skrev jag på en annan blogg och frågeställningen var -Absolut löftessmörja? Absolut löfte är ju ed, lägg på ett s så har vi eds, återstår en synonym för smörja som då kan vara valla - vilket ger oss Edsvalla. Det har blivit en väldans massa gissningslekar på olika platser. Perfekt att hålla huvudet igång på. Därför kommer det ett gäng händelser/personer/företeelser/benämningar, som omväxling. Gissa på:
* 60-talets mest udda promenadställe
* Drömförespråkare
* Rituell "mörk" måltid
* Brottslig införsel
* Tredimensionell passage
* Komprimerad mobil variant
* Comebackande långmilare
* Kirkenes - Trelleborg
* Krøllalfa, förlåt krullalfa
* Landsomfattande sammanslutning för arbetande djurart

Alles för denna gång, over and out!

Inga kommentarer: