lördag 10 januari 2009

I förrgår

åkte vi skidor på Kroppkärrssjön. Det blir lite drygt 4 km runt. Hundarna fick göra jobbet, som vanligt eftersom jag inte kan (än), och Tessan gick kanonbra i 2 varv men kroknade sedan en hel del. Nicki jobbade sisådär de 2 första varven och bra på 3:e varvet. Hon är inte så snabb längre men hon har en härlig uthållighet. Måste berätta om en liten rolig episod på varv 2. Järnvägen går längs ena sidan av sjön och det kom ett godståg precis som vi kom dit. Tessan drog allt som hon kunde och eftersom tågsetet var lång räckte det hela sidan - hon gillar att ta i när det är ljud omkring henne...

Igår var jag på isen igen. Denna gång på Sörtjärn. Nicki visade Tessan vart skåpet ska stå och när Tessan ville göra något åt det hela var Nicki som en överlägsen boxare som bara duckade och så. Därefter så "körde" hon över Tessan igen, fast betydligt kraftfullare. Tills slut la sig Tessan ned och gav upp, detta försök. Säkert inte det sista...

Var sedan och släppte hundarna på lösspring. En skärmflygare roade sig med att försöka få upp skärmen och det gillade inte Tessan. Därför var det full fart emot i cirka 100 meter och en massa skäll. Lyckas bryta henna med en busvissling varvid hon vände åter och släppte händelsen. Nicki brydde sig inte alls. Det var ytterligare en hund i området som uppmärksammande samma sak. Den släppte INTE händelsen. Tänk vad olika samma händelse kan tolkas och hanteras av olika individer? Detta är verkligen något att ta med sig!

Idag var det sök igen. Nytt ställe för mig och inte visste jag vart jag skulle köra. Tur att T såg mig irra omkring och gav vägledning. Åtta pers idag medförde att vi gjorde 2 rutor. Idag var det och 2 smågrabbar med som spelade hockey och spelade spel. Roligt att de fann varandra. Började med att skicka ett tomslag som gick jättebra. Sedan var det figg och det blev napp med en gång. Ny sida med figg och det tog hon också. Tappade bollen på hemväg varför husse frågade vart den var, då sprang hon och hämtade den. Bra påvis också. Sedan skulle jag ha tomslag och där ville hon inte gå ut som jag ville. Bytte sida men det var det också svårt att få ut henne. Stannade flera gånger och tappade bort sig, förstår ej varför? Verkade lite som om hon tog slut i huvudet. Hur som helst så fixade det sig till slut. Avslutade med en figg på medvindsidan som hon tog direkt. Sammanfattningsvis betyg 8 beroende på stoppen i övrigt riktigt bra med fly från ena till andra sidan och bra lyhördhet idag också. Käkade lite väl mycket rådjursbajs kan jag tycka.

Att hon tröttnade idag beror nog på att hon laddade allt för mycket i bilen. Knaprade också på plastmattan - tyvärr. Vet ju att hon inte ska få chansen att ladda så men ibland är det väldigt svårt att förhindra det med allt som händer med så många personer och hundar i omlopp. Detta tar jag med mig till nästa gång...

Avslutade med att ordna brasa och sedan blev det korvgrillning och alla fick tycka till om sina hundars insatser. Överlag rätt bra men någon flippade också. Var en 10 i betyg, måhända att det blir tårta?

Sitter och tittar på HV71-FBK och tyvärr verkar de inte klara av det idag heller. Synd för jag spelade peng på Färjestad. De lever inte upp till sin devis...

Hörs och syns, glöm inte att vara snälla!

Inga kommentarer: