lördag 18 oktober 2008

Mycker 6 och även 5-1 är sex!

Hallå där!
Har precis kollat webb-TV. Kom aldrig iväg till is-ladan men det funkade nästan lika bra. Ja faktiskt var det en god affär så här i finanskris. Fast det kan vara lite roligt att komma ut någon gång... men hallå, jag har varit ute varenda dag sedan i söndags. Är det inte sök så har det varit jakt.

Idag kommer det ett litet axplock av bilder. Jag tycker i mångt och mycket att de faktiskt inte behöver någon ytterligare presentation. Man kan, för övrigt, även få 6 i älgskogen inte bara i sökskogen. Håll tillgodo...

I morgon är det dags att ta reda på vad vi i vårt arbetslag åstadkommit. Ett gäng på cirka 40 individer med olika erfarenhet, samhällsstatus, olika nationaliteter och allt vad det nu kan innebära. En del har kläder (bara för detta ändamål) för tiotusentals kronor, andra har plundrat garderoben. I arbetet är imgen förmer än någon annan, alla är lika mycket accepterade osv. Verkligen något att tänka på. Dessutom har vi alla hjälps åt efter bästa förmåga att lösa det vi förutsatt oss. Undrar vad som skulle hända om vi startade ett företag ihop? Fast med handen på hjärtat, det är rätt så ensidigt med att ta reda på kött...

Vad har vi gjort med de fyrbenta då? Ja ett par dagar har dom gått drev. Tessan är helt förundrad över alla ho-ho och andra käcka tillrop i älgskogen. Snacka om mängdträning på pop-up:er. Tessan har inte skött sig så bra i bilen som jag skulle ha velat. Hon har börjat vakta den. Fast jag tror att hon överlag anser att jägare är opålitliga individer utifrån de beteenden hon visat upp. Men hon har ju upptäckt att jägare har ryggsäckar och, i dessa är det mycket smaskens.

Idag blev det ingen jakt eftersom allt var klart. Ledig dag = sökdag. Skruvstad var platsen för dagens träning och eftersom några var upptagna med annat, var det bara 4 tappra själar (och en stund, lite extra hjälp innan andra sysslor tog över) som skulle till. Rutan kändes ganska lätt men då man tittade på hundarna så var den nog svårare än vi ansåg. Många långa tungor blev det. Hur gick det då? Bra, mindre bra, bra och bra. Men innan jag kommenterar detta så måste jag bara få presentera ett nytt uttryck: "mossig". Den ena delen kallade den andra för mossig? Vad menades med det? Nog om det.

  • På V skulle vi styra om "kladdet" till ett snabbt tagande av rullen och sedan direkt till stigen. Det gick ganska bra och jag tror att vi måste vara lite mer tålmodiga. Känns som vi är på rätt väg. Betyg 8.
  • M är en fena på att ta sig fram i skogen. Av någon anledningen som vi ännu inte har klurat ut så hamnar rullen i munnen på fel ställen. Det är synd och vi måste försöka hitta anledningen till att M väljer denna lösning. Det är inte så enkelt att M försöker få husse nöjd. Det måste finnas en utlösare som får M att välja denna lösning. I värsta fall kan man kanske skola om honom till skallmarkör? Betyg 0.
  • T gör som vanligt sitt jobb på ett bra sätt. Är lite lik Tessan med att bara jobba på fast T är mycket mer lyhörd och följsam (tycker jag). Låg själv som figg ute på 50++ och hon kom som skjuten ur en kanon rakt ut. Vet inte om jag yrar med jag tror det blev betyg 9?
  • Sisten ut var Tessan, till dagen iförd ett nytt tjänstetecken. Attans så bra färger, syns bättre än förut. Idag var jag dum nog att tro att jag kunde, på första skicket, bestämma höger när Tessan visade vänster. Ja, det var inte jag som vann den ronden...

    Hon är på tok för het i början av sina slag även om jag får allt mer fason på henne. detsamma gäller återföringar. Men det känns som vi inom en snar framtid löser detta. Man kan faktiskt rya till åt henne rejält eftersom det är som att hälla vatten på en gås - det bara rinner av. Det jag idag drar ned betyget för är att jag inte längre lyckas nå henne när hon är ute på sökslag. Funderar på att använda mig av tomma slag för att få hem henne igen?

    Bra och djupa slag, rullen med nästan ända in men det blir sämre ju tröttare hon blev, vilka påvisningar! Men som sagt att kontrollen lämnar mer att önska... Betyg 9.
Måste börja tänka på hur vi ska utmana hundarna mer. Upplever att flera av hundarna inte utmanas i tillräcklig omfattning i själva söket. Så vad göra, mer kuperade rutor, okända figgar, gömda figgar, trädfiggar eller?

Rubrikens senare del pekar på ett slutresultat som för dagen bidrog till att vi inte känner av någon typ av finanskris. Kan man använda sig av Färjestad och Blåvitt varje dag skulle man kanske bli helt självfinansierade, under förutsättning att oddsen är tillräckligt bra och att lagen gör det de förväntas!

Nu kan det måhända bli en fin avsmakning på något gömt...

Är jag ensam om att le? Klappa och krama vovvarna också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker som du, vi måste nog utmana lite mera.......... mer kuperat.
Finanskrisen har ännu inte kommit till Mossen, Mio mår inte så där jättebra av allt pipande. Klart att det är kul att gå ut ibland, kanske vi kan fixa till det framöver!!!
Såg matchen på tv:n, det såg bra ut, se om det håller i sig.
Inte visste jag att vi har samma favoritlag i fotboll också!!!!
Lycka till i styckningsboden och vi väntar med spänning på en "gourme´kväll".
Heja FBK