måndag 1 december 2008

Tomt(ar)!

Hallå där!
Har det blivit några pepparkakor eller något annat som hör december månad till? Själv, alltså utan hundar, var jag en snabbis på stan igår. Full fart på kommersen fram till 17. Tomtar och annat otyg såsom försäljare var det fullt med. Det fanns fiskdamm vilket lillhusse gillade. Man fick tomteluvor med massor med reklam på och tydligen såg jag tillräckligt vissen ut, för dom tyckte att jag också skulle springa runt som en reklampelare - skitsmart! På tal om 17, så hade jag tänkt att införskaffa en MP3-spelare i rätt storlek som hamnad i min prisklass. 34 meter innan jag lyckades ta butiken i besittning - körde de ned gallergrinden. Hur kul är det på en skala från 0 till 10?

Annars så är det vilodag idag med hundarna. Husse är lite förkyld eller så är det något annat elände som man inte styr över som ställer till det. Vilodag för hundarna var det igår också. Den dagen fyllde vi med skridsko, flytthjälp och skyltsöndag som sagt (eller skrivet då). Vi är alltså tillbaka på lördagen, den med sök och grillning. Behöver ett nytt stycke för det...

Sex förare och 7 hundar. Fel 6,5 förare var vi eftersom lillhusse var med. En lagom störning med andra ord. Det är svårt att hålla koncentrationen på hund när han är med. Fast jag tycker att hundarna fixade det utan större mankemang. Dagens plats var ny för mig och dit hade jag nog inte ens kommit på att åka till om jag så varit på snusen. Det visade sig att det var ett ypperligt ställe som jag gärna återkommer till även om svavellukten var lite påträngande. Kraftigt kuperat ruta med massor av vitmossa medförde att jag såg ett och annat litet fall. Alla kom hem med armar och ben i behåll. Hundarna skötte sig relativt bra men en lurig vind tillsammans med beskrivna svårigheter gjorde att det blev ganska svårt. Att Tessan var kvar i löp syntes åtminstone på en annan hund som hellre sökte efter de dofterna än efter våra dofter. Det blev ett gult kort som direkt blev ett rött kort. Ajsan, det gäller att sköta sig när det finns så många domarämnen på plats... Sen var det en annan filur som gjorde en variant som var utanför det vanliga men där föraren inte var riktigt uppmärksam. Lätt gjort...

Vad gjorde då Tessan? Som det bustroll hon är så gjorde hon som vanligt en massa hyss. Hon var i ryggsäck som vanligt men det lyckades jag avstyra. Vi lekte på vägen ned till rutan och när jag sa varsågod, sprang hon upp till första figgen... åh herregud - giv mig kraft. Jag valde sedan att be 3 figgar placera sig därhelst de önskade i rutan. Dubbla bollar med ut, en för markering och som belöning vid påvis. Första skicket, gjorde jag om (har jag för mig) för hon gick inte rakt ut. Väl ute igen fixade hon figgen men fick lite problem med bollen på tillbakaväg typ 7 meter från stigen. Ett våghalsigt påvis men det löste sig och en stolt hund. Skick 2 gick lite framåt med Tessan men å andra sidan hade hon ju redan varit och "tjuvsökt" i området. Kommer tillbaka med boll och ett bra påvis. Tredje skicket även detta lite snett framåt i rutan men vad händer, jodå, hon kommer tillbaka med boll och dags för påvis. För första gången var det lite svårt att komma igång med påviset men sen gick det som på räls förutom att jag slog i huvudet i en tal men det var det ingen som såg, så snälla - säg inget... Stolt och nöjd hund. Ganska stolt och nöjd husse. Lite slarviga återföringar, påviset och lite svårt med riktningar gav en 9:a. Jobbet var ju gjort och att skicka på tomslag utan att kunna ge en lösning i slutet, var aldrig aktuellt.

Avslutade med korvgrillning där eldmäster fått till en fin brasa utan tändvätska... Vi åt och trugade vissa för att bli av med medhavd smaskens. Hur det kan vara? Blöta var vi men vi lärde oss ett och annat denna dag. Tusen tack till A-M som rekogniserat och som också hade med "det rätta virket".

På tal om blöta så kollade jag radarbilderna strax innan vi for och de utlovade inte regn. Var det något magiskt på stället vi var på?

Hopp och lek, krama de små också!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Synd med MP-3, men det kommer en ny dag och nya utmaningar. Rätt att inte avslöja för mycket, har något ganska avslöjande i "burken" men det har säkert du också!

Anonym sa...

Så mycket tomtar har det inte blivit, mer än de vanliga på loftet.
Har ni bokat något för lördag?

Anonym sa...

Jajamensan, info kommer via mail eller sms. Du får nog gå upp i ottan för att hinna - för nu blir det tidigt...

Anonym sa...

Herregud, svinottan! Tänk hur det blir när vi morgontrötta inte är med och styr upp...