onsdag 13 maj 2009

Rus bevittnat!

Hoppsan hejsan!
Åter framför, eller om det är bakom, tangentbordet igen. Hänt sedan sist då? Ja de har blivit en del i skogen under helgen. Dels en massa rekande inför sök och inför spår. Det strulade till sig en del och allt detta medförde att jag fick bjuda på 2 fina elitspår. Och på köpet fick jag en naturupplevelse med skogens konung. Tyvärr var det bara ett av spåren som behövdes under spårprovet. Har funderat på kommentaren från ekipaget om att det var det värsta dom varit ned om även om hunden tyckte det var kul. Om man skulle klassa spåret från 1 som då för representera ett spår som är väldigt lätt till 10 där det ställer stora krav på att både förare och hund är vältränade så var spåret en - 4:a på sin höjd. Kanske ska man rannsaka elitspåren lite mer vad det gäller svårighetsgrad för det är trots allt bara den yttersta elit av hundar som klarar sig hela vägen till denna klass.

Mycket snack om annat men jag har tränat hund också. Framföralt mycket av det jag benämner som grundträning. Vad är då detta? Jo, när man är ute i skogen med lös hund så går man upp för en kulle och ned för en kulle om och om igen tills svetten rinner som om man står i en duschstråle - det är grundträning det. Det för gärna vara eländig terräng också. Detta var uppvärmningen för Tessan, sedan blev det ett nytt spår av högreklass. Även denna gång blev husse mycket nöjd. Då jag kollade med mobilen efteråt var det bara ett enda litet ställe där hon var ur spåret för ett slag. Alla pinnarna var med men cirka hälften markerades. Där är vi på G eftersom jag förmedlat till Tessan att dom är viktiga.

Sedan har vi haft sedvanlig måndagsspring. Det gick inget vidare till och börja med. Tessan hade magen full med härlig spillning från skogen men efter att lättat på trycket blev tempot bättre. Framförallt när bästa kompisen och matte låg före i spåret. Tror det var 3.30 tempo sista kilometern!

Igår var det lugna gatan förutom lite hundspring. Idag bara lite promenad. Men, snart är det dags igen att få tummen ur och börja jobba lite både med fler spår och lydnad. Det har blivit väldigt dåligt med sök ett tag och inte ser det bättre ut framöver heller. Måhända att det blir något nästa vecka?

Idag blev det en extra firardag och vi grattar den som grattas bör, jätteroligt!

Snipp snapp snut, så var detta slut!

3 kommentarer:

Jenny & Bisse sa...

Hej, ja ditt spårs svårighetsgrad säger kanske mer om hur elitspåren brukar se ut, iaf de jag har gått hittills. Missförstå mig rätt, jag tyckte verkligen det var ett roligt spår (för att inte tala om vad hunden tyckte :)att det var jävligt jobbigt säger nog mer om min kondis (och hundens fart) än om spåret ;)

Stefan sa...

Roligt att du hittade hit, verkligen roligt! Dessutom är jag väldigt glad över att vi redan pratat om detta. Min reflektion över detta var snarast att påverka de som hittar till min lilla vrå här på nätet att börja fundera över hur vi gör saker och ting.

Ja detta med spår, sett ur arrangörens synvinkel, är nog något man ska fundera över. Jag hoppas att vi inte hamnat i en situation där man undviker att utmana hundarna. Enligt regelboken har man 35 minuter på sig. Det är ganska gott om tid egentligen men säkert är det så att den som satt gränserna avsett att det ska vara utmanande för ekipaget att komma runt.

Att gå ett elitspår som spårläggare tar cirka 25 minuter. Under denna tid ska spårläggaren hålla reda på var den är så att bland annat spårpinnarna placeras på avsedda ställen enligt regelbokens intentioner. Man ska inte komma fram helt slut men man ska väl inte heller gå och "såsa".

Att vi idag har hundar som går sitt spår på tider ned mot 15 minuter, alltså under halva tillåtna tiden, kan tyda på flera olika saker. Det kan vara längdmässigt korta spår, det kan vara "lätta" spår, hunden kan gå (läs springa) fort osv.

Låt mig göra en jämförelse med sökhundarna i elitklass. Den maximalt tillåtna effektiva tiden som dessa får söka är 17 minuter. Om dessa hundar skulle få en lätt ruta skulle domarna underkänna rutan. Hundar som klarar av sin uppgift på under halva tiden, då pratar vi alltså om 7-8 minuter effektivt sökarbete. Det sökarbetet har i alla fall jag aldrig fått sett. Däremot har jag väldigt många gånger varit med om att man hamnat i tidsnöd.

Hur kan detta komma sig?

Avslutningsvis vill jag bara belysa ytterligare en sak, idag har man som domare inte möjlighet att ha åsikter om spårens kvalité. Hur skulle man kunna ha det? Detta har domaren i sök och indirekt i rapport. Enda gångerna man kan påverka är när det uppstår en diskussion om spår eller när man själv ges möjlighet att vara spårläggare. Känns lite otillfredsställande faktiskt.

Jag hoppas snart att Tessan befinner sig i elitspår, och elitsök (samt elitrapport), då kan jag ha den tävlandes perspektiv också.

Lycka till framöver, du och din hund verkar ha goda förutsättningar för framgång...

Jenny sa...

Många intressanta synpunkter och jag håller med. Vore bra mycket roligare att tävla om spåret var mer utslagsgivande, med tanke på hur stora krav det ställs på hundarna i övriga grenar. Sök blir min nästa gren, för övrigt.
Tack för lycka till, detsamma till dig och Tessan :)