tisdag 17 mars 2009

Från fiasko till succé!

Hallå där!
Nu har vi klarat av en dag i bilen. Ja, det är det vanligaste som händer när man ska vara med med konferens. Jag deltar och vovvarna är i bilen. Ingen bra lösning egentligen men några fick i alla fall vara med och valla av inför utbildningen. De sprang som dårar och allt folket sjönk som stenar. Anledningen till det senare var att det är mycket snö kvar i skogen. På vissa ställen grendjupt vilket torde vara omkring metern med andra mått mätt. Varmt vart det och tur var att det fanns ombyte med...

På kvällen studerades hur väl Sallander stämde överens med bokens Sallander. Inte så mycket som jag önskat men filmen var nog sevärd i alla fall. Har inte riktigt landat där än.

Söndag och sök. Dags för ny avvallning och idag fick bara Nicki valla av. Ibland måste man ändra på en del saker så att vi ska kunna närma oss tävlingssituationen. Varmt blev det idag också men lite hade jag lärt mig av gårdagen. Kanske är det början på en härlig solbränna?

Tessan fick också stå och titta på men det var nog inget vidare bra variant. Kommer inte att göra det så tydligt igen. Hon blev allt för laddat av detta vilket fick till följd att det bara blev bus och lek och bångstyrighet. Men, efter en 5 - 10 minuter kom hon igång och då gick det istället jävligt bra. Igår såg vi många hundar som kroknade men det gjorde då inte Tessan som jag tror är ett fysfenomen för tillfället. Betyg 0 i början och 10 i slutet måste bli en 5:a som jag höjde till en 6:a för 3 hittade figgar.

I övrigt var det en del nöjda och andra mindre nöjda hundägare som satt kvar i skuggan i skogen och fikade samt reflekterade över dagens pass. Tyvärr dök det upp myggor igen och snart är det väl dags att ta med MyggA, usch!

Satt och funderade på målbild och att baklängeskedja ett optimalt sökslag med funnen fig osv. Kan inte riktigt få ihop det med att hunden ska komma till gruppen efter avslutat sök. Vad blir viktigast figgen eller gruppen? Om man däremot vänder på det hela och att man avslutar hos figgen - går det väl inte att få bättre målbild för hunden? Men det är säkert som vanligt att var och en är salig på sin tro...

Ny vecka och nytt fyspass. 12 km bland snö och is, funkade jättebra. Några passade också på att ha en morgonrace på en lokalklubb, ett eftermiddagsrace på en grusplan. Orken ska det inte vara några problem med i alla fall. Testade lite lydnad med Tessan dessutom. Gissa vem som får HÖGA betyg på inkallande med ligg och stå? Och för att göra det lite mer utmanande lade jag till lite extra såsom sitt. Hon gick faktiskt riktigt riktigt bra...

Någon sade pipip-pipip i morse när jag var ute, låter rätt trevligt måste jag hålla med om men de kan gott vänta till nästa månad. Ett perfekt år ser ut så här:
-1:a oktober kommer vintern med 50 till 100 cm snö och 5-10 grader kallt
-Vintern varar till den sista mars
-1:a april kommer våren som snabbt går över i sommar med 25 grader varmt
-På sommaren regnar det inte
-Sommaren sträcker sig in i september där en hastig höst avslutas den sista

Nu ska jag jobba på så kanske jag hinner med att komma ut och sola lite också.

Ta med huden (hunden) i solväggen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket tips!
Underbart i solen, kallt i blåsten. Såg en nässelfjäril som inte ville vara med på bild, vatten som rann och en massa damm. Det är fortfarande bättre med vintern.

Anonym sa...

Håller med om att våren snabbt skall vara överstökad och hösten kan vi skippa helt. Sommar och vinter är BRA, men sommaren kunde dock vara lite längre...
Vila sig i form är ett gammalt
(o)-beprövat ordspråk som verkar funka, i vilket fall är det motivationshöjade - och det är BRA!

Anonym sa...

Som bekant har jag för lite med fritid, så det där med att läsa böcker kommer lååååångt ned på listan. Tyckte att filmen var ok, men hadde förväntat mig mer (tror jag.
14 sekunder kvar – då avgör FBK, "spännigen är oliiiiidlig".