torsdag 16 juli 2009

Vad ska man säga?

Igår var det aktiviteter i form av lydnadsprov. Då vi åkte hemifrån var det fin väder och varmt och skönt. Efter någon mil i bilen kunde man ana något oroväckande vid horisonten, vilket också skulle visa sig innehålla både åska såväl som medföljande regn. Inte hade vi några regnkläder med. Fast jag kan tillägga att det slutade lagomt till det var våran tur.

Samling 18.00 för lottdragning och genomgång. Någon tyckte att vi skulle köra i omvänd ordning, dvs att eliten fick börja - sedan trean osv. Alltså började vi med en lång väntan. Passade på att gå en sväng med barn och hundar och Tessan var helt stollig. Har funderat på varför men har ingen bra förklaring. Hon tycker i och för sig att hon alltid ska vara där lillhusse är men...

Vi fick dela på oss och det tog 30 minuter innan Tessan behagade att kissa. Kan tillägga att hon var rejält kissnödig men tydligen så var det inte viktigt. När klockan närmade sig halv 10 var det dags för platsliggning. Det var en väldigt orolig platsliggning fast lillhusse förpassats till klubbstugan. Om oroligheten och hans placering hade betydelse - vet jag uppriktigt inte? Jag ska kolla detta till nästa gång. Trodde att jag tappat en enhet men enligt protokollet var det ej så.

Cirka 15 minuter innan är det dags för lite uppvärmning. Sist blev det allt för kort tid innan. När vi går en bit bortåt vägen kommer det några rådjur och hoppar förbi. Man får troligen sanera området från alla de svordomar jag bjöd på i samband med detta. 10 minuter kvar med en hund som mentalt är i en annan socken, vad göra? Tordes inte lägga ett stort socialt tryck på henne utan försökte att få henne på banan genom enkla och lätta kontaktövningar. Det gick - åt helvete, kan man säga. Hon var inte alls i närheten där jag vill ha henne. Tyvärr kan man inte förhala inträdet på banan allt för mycket. Alltså, gilla läget (vilken go klyscha va?)!

Vi började med en tandvisning där Tessan inte ville sitta stil. Har aldrig hänt förut... Därför blev det lite strul varvid en enhet försvann.

Måste bara, medan jag kommer ihåg det, komma ihåg att träna på att tävlingsledaren hela tiden befinner sig på fel plats. Fel är inte rätt ord men om man säger att han befann sig på ställen där jag aldrig tränat på att en TL ska vara tror jag att ni förstår.

Nästa moment är linförighet. Jag kämpar och jobbar med att hålla kontakt med henne men, inte då. Hon är med och gör saker bredvid mig, byter tempo, fixar vinklar men hon hinner också med att nos (har aldrig hänt förut), hon kollar på omgivningen i samband med halter (sitter ej) och håller ej positionen så som hon ska. Är det samma hund som jag de senaste dagarna drillat som attans? Ja, men hon är i en annan dimension... 4 enheter åt fanders.

Läggande. Helt plötsligt så är hon med mig under transporten men som vanligt är det svårt att få ned rumpan. 2 enheter rök där.

Då var det dags för inkallande. Då får kocken ett frispel på ett parasoll. Jag väntar tills hans lugnat ned sig. Lämnar hunden och vänder mig om. Tessan sitter som förstenad och tittar på kocken. Vänta, vänta, vänta - tills slut måste man kalla in. Vad händer? Jo, Tessan skjuter fart som ur en kanon och kommer som en kula. Vad fan händer? Hon slarvar till det lite i samband med avslutningen men det ryker bara 1 enhet.

Ställande. Inte något moment som har fungerat klockrent utom när hon är lös eller vid inkallning? Vilken konstig hund va? Momenten funkar som bäst när vi inte är tillsammans... Framföringen var det lite si och så med, du kommer väl ihåg det där med en annan socken? Stanna och hon går att par steg. Trodde inte ens att hon skulle stanna. När jag återkommer glömde hon av när momentet är slut. 3 enheter väck.

Då var det sedan dags för apporteringen. Sist gick det bra men det var då. Tog en stund innan jag fick henne dit jag ville. Vad vänta betyder hade helt och hållet raderats från hennes hårddisk. -Ok, den tar jag, tänkte hon tydligen. Och inte var det slut där för när jag sa loss tog hon ett jätteskutt bort från mig. Ytterligare 3 enheter som försvann. Undar om dom finns i cyberrymden?

Sista momentet är hopp. Återigen ett himla trassel att få kontakt med henne och få henne att sitta på rätt plats. Rätt och rätt, i alla fall där jag ville hon skulle sitta. Stanna kvar, hopp, och hon hoppar över och - slarvar till avslutningen igen då hon tappar kontakten. 1 enhet till till någon annanstans.

Avslutningsvis ryker 2,5 enheter på helheten. Nu är klockan ca: 22.15.

Min träningskamrat säger att hon gick bättre än senast. Troligtvis är det sant men då var hon, Tessan alltså, och jag i samma socken. Det var vi inte idag. På något sätt måste träningen ändå ha gett resultat i så fall. Någon annan frågade om man får säga något? -Självfallet får man det, sa jag. Det gick i alla fall ut på att den dagen som vi är på samma ställe och gör samma saker, kommer det att betala sig bra. Roligt att höra, tack tack.

Hamnade i funderingar när vi gick planen. Satt nog i dom vid prisutdelningen också och glömde (tror jag) att gratta träningskamraten, därför kommer den nu även om jag vet att du inte var nöjd med utförandet. Ligger det kanske i T-namnet?

Vi hamnade på 7:e plats i klassen och alla före oss fick 1-pris. När vår poäng ropades upp gick ett sus i rummet. Men så är det, ibland är det stolpe ut ibland stolpe in. För mig spelar det ingen roll om det fattas bara så lite eller om det är 100 poäng som fattas, det är ändå för litet. Och nära skjuter ingen hare som det gamla ordspråket säger. Poängen? Kan du inte räkna? Jag kan säga så här, det går inte att ha en mindre marginal till att poängmässigt lyckas...

Efter en natts funderande är jag nog nöjdare än vad jag gav sken av igår. Har en annan grej som jag tänker på. Tessan har varit lite vresig under några dagar. Om jag inte betett mig som hon vill har hon morrat på mig och en dag fick jag ett bett i baken och rivsår på ryggen. Det var tur för henne att det var före lydnadsprovet. Ja, hon morrade där också. Nu ska vi ta och prata ihop oss om vad som är ok eller ej. Kanske föranleder det mer att skriva om?

250 kronor var vad vi sponsrade klubben med i form av hamburgare, dricka, godis och korv. Förväntar mig ett litet tack från någon som representerar aktuell klubb.

Avslutningsvis vill jag meddela att Jörgen högtidligen lovat att delta på KM-bruks. Spark i baken och tänk på vad du lärde dig på Marma...

Nu blir det mat, sedan blir det Ice Age 3. Dagen ska avslutas med ett träningspass för Tessan för än är hon inte på Blocket!

Träna med era vänner!

2 kommentarer:

Maria sa...

Tack du, men det var inte så noga!
Man fastnar förresten lätt i det där träsket...

Samma kärring igen sa...

Hej igen, glömde en sak.
Det ligger nog i namnet - ja. Inte lätt att leva upp till kanske... Men som sagt, man ska ju ha en målbild!